Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»
Φωτο: Wanezza Soares

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»

O CEO της Alpargatas, μητρικής εταιρείας του brand Havaianas, μιλά για τη βιωσιμότητα στον κόσμο των επιχειρήσεων, όλα όσα κάνουν ένα προϊόν «πράσινο», αλλά και όλα όσα δεσμεύεται να πραγματοποιήσει η εταιρεία για ένα καλύτερο μέλλον για τον πλανήτη.

ADVERTORIAL

 

Σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της βιωσιμότητας και του επιχειρηματικού τομέα, ζούμε σε μια εποχή που όλο και περισσότερες εταιρείες επενδύουν στην κυκλική οικονομία. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποια brands που ανέκαθεν έχουν τον άνθρωπο και το περιβάλλον στον πυρήνα της φιλοσοφίας τους. Ένα από αυτά είναι η Havaianas.

 

Έχοντας πλέον μια τεράστια ιστορία και μια πολύ επιτυχημένη πορεία, η Havaianas καταφέρνει να θέτει συνεχώς νέα δεδομένα στον χώρο της μόδας και της επιχειρηματικότητας, πάντα με κίνητρο και οδηγό την ελευθερία. Με αφορμή όλα τα παραπάνω, μιλήσαμε με τον Roberto Funari, CEO της Alpargatas, της μητρικής εταιρείας όπου ανήκει το brand Havaianas, ο οποίος μέσα από μια τεράστια εμπειρία και την αγάπη του για το brand, έχει ένα πολύ σημαντικό όραμα - ένα καλύτερο μέλλον και έναν καλύτερο πλανήτη.

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»
Φωτο: Wanezza Soares

 

—Η Havaianas, ως brand, έχει μια μακρά ιστορία επιτυχίας. Θα λέγατε πως αυτό έχει να κάνει με την μοναδική της φιλοσοφία;

Η Havaianas είναι ένα παγκόσμιο brand με παρουσία σε περισσότερες από 130 χώρες. Είμαστε ένα brand 60 ετών και, όλα αυτά τα χρόνια, η Havaianas αντανακλά το απλό, φιλόξενο, ελεύθερο και πολύχρωμο πνεύμα των Βραζιλιάνων. Πάντα μας ενδιαφέρει να μεταφέρουμε τον τρόπο ζωής του brand σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους, τόσο στη Βραζιλία, όσο και σε όλο τον κόσμο. Αυτός είναι ο πρώτος και μοναδικός λόγος που ξυπνάμε καθημερινά σκεπτόμενοι: πώς να κάνουμε τη Havaianas ένα ακόμα πιο αγαπημένο brand. Πιστεύω ότι αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας της Havaianas.

 

—Το 2022, κατά τη διάρκεια της κλιματικής κρίσης, πολλά brands προσπαθούν να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές. Ποια είναι η στάση της Havaianas απέναντι στη βιωσιμότητα;

Έχοντας ως σκοπό έναν καλύτερο πλανήτη διαθέτουμε πρωτοβουλίες που χρηματοδοτούν περιβαλλοντικές δράσεις. Δημιουργήσαμε νέες συλλογές σε συνεργασία με ΜΚΟ και οργανισμούς δωρίζοντας το 7% των καθαρών πωλήσεων σε συγκεκριμένες ενέργειες που στοχεύουν στην προστασία του περιβάλλοντος. Η κύρια δέσμευσή μας είναι να ενισχύσουμε τις δραστηριότητές μας που βασίζονται στην κυκλική οικονομία αυξάνοντας τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών και υλικών με χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο, να αναπτύξουμε νέα προϊόντα και να παρέχουμε υπεύθυνες λύσεις για τα προϊόντα μας ακόμη και μετά την κατανάλωσή τους. Γι' αυτό ξεκινήσαμε ένα παγκόσμιο πρόγραμμα αντίστροφης εφοδιαστικής ροής, που ονομάζεται Havaianas reCYCLE και διαθέτει περισσότερα από 160 σημεία περισυλλογής σε όλο τον κόσμο. Συλλέγουμε χρησιμοποιημένες σαγιονάρες για ανακύκλωση και μετατροπή σε νέα προϊόντα, όπως είναι για παράδειγμα τα στρώματα yoga.

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»

 

Με επίκεντρο τους ανθρώπους, η Havaianas υποστηρίζει επίσης πρωτοβουλίες για τη διαφορετικότητα και την συμπερίληψη. Η Havaianas διαθέτει συλλογές προϊόντων σε συνεργασία με ΜΚΟ δωρίζοντας το 7% των πωλήσεων για την υποστήριξη κοινωνικών σκοπών. Ένα από αυτά είναι η υποστήριξη πρωτοβουλιών για την LGBTQA+ κοινότητα σε όλο τον κόσμο, μέσω της συλλογής Havaianas Pride. Η άλλη πρωτοβουλία είναι να επιταχυνθεί η ανάπτυξη και η ψηφιοποίηση των φτωχών γειτονιών της Βραζιλίας, που ονομάζονται «φαβέλες»,  με τη συλλογή Havaianas Favela Creations.

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»

 

—Η φετινή καμπάνια έχει ως βασικό της μήνυμα το «Designed for a free life». Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για αυτό;

Το μήνυμα «Designed for a free life» είναι κάτι περισσότερο από μια απλή φράση καμπάνιας, είναι η ουσία της Havaianas, η βασική θέση της Havaianas. Μας αρέσει να λέμε ότι κάθε ζευγάρι Havaianas είναι ένας καμβάς για την ελευθερία και μια πρόσκληση για τους ανθρώπους να απολαύσουν αυτή την ελευθερία με τον δικό τους τρόπο.

 

Τα προϊόντα μας αφήνουν τα πόδια να αναπνέουν, είναι ελαφριά και άνετα και όταν τα φοράς σου δημιουργούν αυτή ακριβώς την αίσθηση. Η Havaianas είναι συνώνυμη με την ελαφριά αίσθηση, την απλότητα και τη χαλάρωση και έτσι ακριβώς ορίζει και η μάρκα την ελευθερία.

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»

 

—Θα μπορούσατε να εξηγήσετε περαιτέρω τις βιώσιμες πρακτικές και τις συνεργασίες σας;

Η Havaianas έχει δύο δεσμεύσεις που πάνε χέρι-χέρι, πλανήτης και άνθρωποι. Αναγνωρίζουμε επίσης ότι η βιωσιμότητα αποτελεί ένα συλλογικό ταξίδι και συνεργαζόμαστε με ΜΚΟ και Ινστιτούτα για περισσότερα από 10 χρόνια για να αξιοποιήσουμε πρωτοβουλίες και από τις δύο πλευρές.

 

Σε ό,τι αφορά στην περιβαλλοντική δέσμευση του brand, η αποστολή μας είναι να ενισχύσουμε τις κυκλικές πρωτοβουλίες του brand - δημιουργώντας ένα ισχυρό οικοσύστημα ανακύκλωσης για τη σωστή απόρριψη προϊόντων και επενδύοντας στην Ε&Α για να έχουμε πιο καινοτόμες λύσεις στον τρόπο ανάπτυξης προϊόντων με χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

 

 

  • Δεσμευόμαστε να μειώσουμε τα απορρίμματα σε ολόκληρη την παραγωγική αλυσίδα. Μία από τις πρωτοβουλίες μας είναι να επαναχρησιμοποιούμε τα υπόλοιπα της παραγωγής μας για νέα προϊόντα. Για παράδειγμα, οι σαγιονάρες μας αποτελούνται περίπου κατά 36% από επαναχρησιμοποιημένα υπόλοιπα παραγωγής.

 

  • Έχουμε επίσης την ευθύνη για τα υπολείμματά μας μετά την κατανάλωση. Γι' αυτό δημιουργήσαμε το πρόγραμμα Havaianas reCYCLE. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόγραμμα αντίστροφης εφοδιαστικής αλυσίδας, με περισσότερα από 160 σημεία περισυλλογής παγκοσμίως, το οποίο θα συνεχίσουμε να επεκτείνουμε μέχρι να συμμετέχουν όλα τα καταστήματα Havaianas. Μέχρι στιγμής, έχουμε συγκεντρώσει περισσότερους από 18 τόνους σαγιονάρες.

 

  • Συλλέγουμε τις μεταχειρισμένες Havaianas από τους κάδους ανακύκλωσης που έχουμε τοποθετήσει στα καταστήματά που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και έπειτα τις ανακυκλώνουμε και τις μετατρέπουμε σε νέα προϊόντα, όπως ειδικά δάπεδα για παιδικές χαρές, στρωματάκια yoga και έπιπλα για τα καταστήματά μας.

 

  • Η Havaianas υποστηρίζει επίσης τη διατήρηση της βιοποικιλότητας μέσω συνεργασιών με ΜΚΟ, δημιουργώντας εξειδικευμένες συλλογές προϊόντων, από τις πωλήσεις των οποίων δωρίζουμε το 7% για την υποστήριξη των ενεργειών τους. Είμαστε μακροχρόνιοι συνεργάτες (για περισσότερα από 10 χρόνια) με το IPÊ (Ινστιτούτο Οικολογικής Έρευνας) και το CI στη Βραζιλία (Διεθνής Διατήρηση Περιβάλλοντος) και κάθε χρόνο δημιουργούμε νέα σχέδια που περιλαμβάνουν ζώα από τις περιοχές που προστατεύουμε με τις δωρεές μας. Με αυτές τις συνεργασίες, βοηθήσαμε να φυτευτούν περισσότερα από 5,4 εκατομμύρια δέντρα σε Βραζιλιάνικα τροπικά δάση και να προστατεύσουμε περισσότερα από 939.000 στρέμματα Βραζιλιάνικων θαλάσσιων και παράκτιων οικοσυστημάτων.

 

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»

 

Η κοινωνική δέσμευση της Havaianas είναι να έχει πάντα στο επίκεντρο τους ανθρώπους, φροντίζοντας να νιώθουν ότι αντιπροσωπεύονται και ταυτίζονται με τα προϊόντα μας.

 

  • Έχουμε μια συλλογή προϊόντων σε συνεργασία με το παγκόσμιο κίνημα All-Out που αποτελεί μια παγκόσμια ΜΚΟ. Η συλλογή Pride αποτελεί μέρος του μόνιμου προϊοντικού χαρτοφυλακίου της Havaianas, ενισχύοντας τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή μας στον σκοπό. Το 7% των πωλήσεων της συλλογής δωρίζεται στο κίνημα All-Out και μέχρι στιγμής έχουμε υποστηρίξει περισσότερα από 20 έργα που στοχεύουν στην προστασία των δικαιωμάτων της LGBTQIA+ κοινότητας σε 15 χώρες.

 

  • Μια συλλογή προϊόντων που θα παρουσιαστεί σύντομα και στην Ευρώπη είναι σε συνεργασία με τη Βραζιλιάνικη ΜΚΟ Gerando Falcões. Για τη δημιουργία αυτής της συλλογής προσκαλέσαμε τέσσερις καλλιτέχνες από φαβέλες (όπως ονομάζονται οι πιο φτωχές γειτονιές της Βραζιλίας) από όλη τη Βραζιλία για να δημιουργήσουν τα σχέδια της συλλογής. Τους προσκαλέσαμε να δώσουν τη δική τους ερμηνεία για το τι σημαίνει για αυτούς η φαβέλα μέσω της τέχνης τους και τώρα έχουμε μια όμορφη, πολύχρωμη συλλογή με μια δυνατή ιστορία που πρόκειται να ειπωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 7% από τις πωλήσεις της συγκεκριμένης συλλογής δωρίζεται για την υποστήριξη των δράσεων της ΜΚΟ Gerando Falcões.

 

—Τι είναι αυτό που ορίζει ένα προϊόν ως «πράσινο»;

Για την Alpargatas, ένα «πράσινο» προϊόν είναι αυτό που συνεχίζει να προσφέρει την καλύτερη λειτουργικότητα, αλλά πέρα από αυτό, προσφέρει αξία στο περιβάλλον και την κοινωνία. Οι διαδικασίες παραγωγής και το ίδιο το προϊόν (κατά τη χρήση και μετά τη χρήση του) πρέπει να σχεδιάζονται με σκοπό τη μείωση ή την εξάλειψη (εάν είναι δυνατόν) των αρνητικών επιπτώσεων που δημιουργούνται. Ή, στην καλύτερη περίπτωση, να μετατρέπονται σε ευκαιρίες, ώστε να έχουν θετικό αντίκτυπο.

 

Αυτή τη στιγμή, οι προσπάθειές μας για τη δημιουργία «πράσινων» προϊόντων επικεντρώνονται στην κυκλική οικονομία - επανεξέταση των πρώτων υλών, επιστροφή και χρήση των προϊόντων που έχουν ήδη καταναλωθεί σε άλλες αλυσίδες παραγωγής και ανάπτυξη συνεργασιών ανάμεσα σε αυτές τις αλυσίδες - δημιουργώντας μια ολοένα πιο αποτελεσματική και υπεύθυνη περιβαλλοντική και κοινωνική διαδικασία παραγωγής. Με αυτόν τον τρόπο ενθαρρύνεται η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»

 

—Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το μέλλον; Τι σχεδιάζει να κάνει η Havaianas για να βοηθήσει το περιβάλλον και να δημιουργήσει ένα βιώσιμο μέλλον;

Η Alpargatas, η εταιρεία στην οποία ανήκει η Havaianas, έχει μια δημόσια δέσμευση με τρεις βασικούς πυλώνες που καθοδηγούν τη στρατηγική βιωσιμότητας και τους στόχους για την επιχείρηση και τα brands. Τα επόμενα χρόνια θέλουμε να ενισχύσουμε:

 

Την Κυκλική Οικονομία - αυτός ο πυλώνας σχετίζεται με την ανησυχία μας αναφορικά με τις επιπτώσεις που δημιουργούνται στην αλυσίδα παραγωγής, ρίχνοντας φως σε πτυχές που σχετίζονται με τη παραγωγή απορριμμάτων και την επιλογή πρώτων υλών, τόσο σε προϊόντα όσο και σε συσκευασίες.

 

Τις Υπεύθυνες Δραστηριότητες - αυτό το μέτωπο αναφέρεται σε μια ολοένα και πιο υπεύθυνη κοινωνικο-περιβαλλοντική επίδοση σε όλη την αλυσίδα, επιδιώκοντας την μείωση των αρνητικών επιπτώσεων που προκύπτουν από την παραγωγή και τη διανομή των προϊόντων μας.

 

Τη Διαφορετικότητα, Συμπερίληψη και Τοπική Ανάπτυξη - Αυτή η δέσμευση αφορά πτυχές που σχετίζονται με τους υπαλλήλους μας και με το εργασιακό περιβάλλον, πρεσβεύοντας την συμπερίληψη και την ποικιλομορφία. Περιλαμβάνει την ευθύνη που έχουμε, ως βασικός παράγοντας στις περιοχές όπου δραστηριοποιούμαστε, ειδικά σε εκείνες που ακόμη χρειάζονται επιπλέον ανάπτυξη σε αυτούς τους τομείς και θεωρούνται σε μεγάλο βαθμό πιο ευάλωτες.

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»

 

—Τι σημαίνει η λέξη «βιωσιμότητα» για εσάς, προσωπικά;

Για 'μένα, όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία. Το να ενεργείς με πιο βιώσιμο τρόπο, ως άνθρωπος, ως brand ή ως εταιρεία, σημαίνει ότι προάγεις την καλύτερη ενσωμάτωση μεταξύ περιβάλλοντος και ανθρώπων. Βιωσιμότητα είναι να κατανοήσουμε τη συνεξάρτηση των πόρων, περιβαλλοντικών, οικονομικών ή κοινωνικών. Είναι η συνείδηση του ότι πρέπει να φροντίζουμε το περιβάλλον και τους ανθρώπους για ένα καλύτερο παρόν και μέλλον.

 

Roberto Funari: «Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, μιλάμε για συμμετρία»
Στυλ & Ομορφιά
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ