Τότε που η Έλεν Μίρεν παραλίγο να μας κάνει φιλομοναρχικούς

Τότε που η Έλεν Μίρεν παραλίγο να μας κάνει φιλομοναρχικούς  Facebook Twitter
Ήταν πράγματι εκπληκτική στις αποχρώσεις της η σπουδαία ηθοποιός, δημιουργώντας με την ερμηνεία της ένα πορτρέτο αξιοπρέπειας και εγκαρτέρησης για την Ελισάβετ. Φωτο: Miramax Films
0

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ, ΚΑΠΟΤΕ ΘΑ ΠΕΘΑΙΝΕ (αν και ποτέ δεν μπορεί κανείς να είναι σίγουρος με τα χλωμά βαμπίρ των βασιλικών οίκων), για την πλειονότητα των εν ζωή κατοίκων αυτού του πλανήτη όμως ήταν από πάντα και για πάντα εκεί, στη θέση της, σαν απόλυτο σύμβολο, ζωντανό απολίθωμα ή κέρινο ομοίωμα της πιο παραδοσιακής μοναρχίας στον πλανήτη, από την ώρα που γεννήθηκαν μέχρι και χθες.

Δεν έστεκε, το ξέραμε, αλλά κάπου μέσα μας πιστεύαμε ότι η Ελισάβετ Β’ του Ηνωμένου Βασιλείου θα παρέμενε στη θέση της μέχρι το (δικό μας) τέλος και ότι ο Κάρολος δεν θα προλάβαινε να γίνει ποτέ βασιλιάς.

Η Ελισάβετ ήταν προϊόν της Ιστορίας και σύμβολο μιας κληρονομικής (αιμομικτικής σχεδόν) τελετουργίας που συγκινεί ακόμα τα πλήθη, παρά τη νοσηρή, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που αναδύει κατά καιρούς η βασιλική οικογένεια της Βρετανίας: το φαρσικά αρτηριοσκληρωτικό lifestyle, ο μακάβριος φετιχισμός με την πιο βαθιά και αλλόκοτη συντήρηση, τα πολυτελώς αποστειρωμένα περιβάλλοντα και η πνιγηρή κλεισούρα που βλέπουμε στις στημένες φωτογραφίες που κρίνονται κατάλληλες για δημοσίευση, τα φριχτά καπέλα, ο κωμικοτραγικός βίος και πολιτεία και τα χαμερπή σκάνδαλα των διαδόχων.  

Τώρα που έφυγε, η αυτοκρατορική μοναρχία πρέπει να τελειώσει μαζί της. Ο διάδοχός της έχει την ευκαιρία να γράψει πραγματική ιστορία, εγκαταλείποντας τη βαρύγδουπη μεγαλοπρέπεια και αναβαθμίζοντας τη βρετανική μοναρχία έτσι ώστε να μοιάζει περισσότερο σαν τις αντίστοιχες σκανδιναβικές. Αυτό θα ήταν πραγματικά ένα ιδανικό τέλος εποχής.

Δεν ήταν απλώς η Βασίλισσα της Αγγλίας, ήταν η Βασίλισσα, γενικώς και απολύτως. Αυτός ήταν και ο τίτλος της ταινίας που γύρισε το 2006 ο Στίβεν Φρίαρς με την Έλεν Μίρεν στον ομώνυμο ρόλο που της χάρισε το Όσκαρ.

Και ήταν πράγματι εκπληκτική στις αποχρώσεις της η σπουδαία ηθοποιός, δημιουργώντας με την ερμηνεία της ένα πορτρέτο αξιοπρέπειας και εγκαρτέρησης για την Ελισάβετ, στην πιο δύσκολη στιγμή της ίδιας αλλά και του θεσμού, τις μέρες που ακολούθησαν τον τραγικό θάνατο της Πριγκίπισσας Νταϊάνα(ς).

Η θέση της ταινίας ήταν σαφής: Με την Ελισάβετ, όχι με τον ειδωλολατρικό «όχλο» που απαιτούσε από το στέμμα να αποκαταστήσει άμεσα τη μνήμη της «θλιμμένης πριγκίπισσας». 

Μια-δυο ώρες μόνο μετά τη χθεσινή ανακοίνωση του θανάτου της, δημοσιεύτηκε στους New York Times  άρθρο γνώμης της καθηγήτριας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ Maya Jasanoff με τίτλο «Θρηνήστε την Βασίλισσα, όχι την Αυτοκρατορία της» (Mourn the Queen, Not Her Empire).

Ακολούθησε καταιγισμός αρνητικών σχολίων εκ μέρους αναγνωστών που θεώρησαν απαράδεκτα πρόωρο, ασεβές και ανάρμοστο το κριτικό πνεύμα του άρθρου, παρότι η ιστορικός αναγνωρίζει εξαρχής στην Ελισάβετ «μια βαθιά και ειλικρινή αφοσίωση στα καθήκοντά της», καθώς και το γεγονός ότι «υπήρξε σύμβολο σταθερότητας, και ο θάνατός της σε ταραγμένους καιρούς δικαίως θα προκαλέσει κύματα θλίψης ανά τον κόσμο».

«Δεν πρέπει όμως να εξιδανικεύουμε την εποχή της», συμπληρώνει. «Στη μακρά θητεία της, η παρουσία της ως αρχηγός του κράτους και ως επικεφαλής της Κοινοπολιτείας αποτέλεσε τη βιτρίνα που έκρυβε τη βίαιη πραγματικότητα και τα αιματηρά τελευταία κεφάλαια της αποικιοκρατίας... Εκπροσωπούσε έναν ζωντανό σύνδεσμο με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ενσάρκωνε τον πατριωτικό μύθο σύμφωνα με τον οποίον μόνη της σχεδόν η Βρετανία έσωσε τον κόσμο από τον φασισμό... Η θέση της ήταν τόσο άρρηκτα δεμένη με τη Βρετανική Αυτοκρατορία ώστε ακόμα κι όταν ο κόσμος άλλαζε διαρκώς τριγύρω της, ο μύθος της αυτοκρατορικής μεγαλοψυχίας επέμενε. Τώρα που έφυγε, η αυτοκρατορική μοναρχία πρέπει να τελειώσει μαζί της. Ο διάδοχός της έχει την ευκαιρία να γράψει πραγματική ιστορία, εγκαταλείποντας τη βαρύγδουπη μεγαλοπρέπεια και αναβαθμίζοντας τη βρετανική μοναρχία έτσι ώστε να μοιάζει περισσότερο σαν τις αντίστοιχες σκανδιναβικές. Αυτό θα ήταν πραγματικά ένα ιδανικό τέλος εποχής». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Θεός λείπει σε επαγγελματικό ταξίδι

Daily / Ο Θεός λείπει σε επαγγελματικό ταξίδι

Αν είναι δυνατόν ο Μόργκαν Φρίμαν, δηλαδή ο «Θεός» ο ίδιος, ο επουράνιος αφηγητής, η προσωποποίηση της ακεραιότητας και του ηθικού πλεονεκτήματος, να γίνεται ο αρχιερέας του εξαγνισμού ενός κατάπτυστου καθεστώτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Σεπ Μπλάτερ

Daily / «FIFA Uncovered»: Η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα Διεθνής Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου

O τρόπος που ξετυλίγει το κουβάρι της μίζας, του ξεπλύματος και των σκανδάλων στα έγκατα της FIFA το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix θυμίζει υποβλητικό true crime και βάζει φιτίλι στο επερχόμενο Μουντιάλ του Κατάρ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΚΟΕΝ

Daily / «Τα πράγματα θα γλιστρήσουν προς κάθε κατεύθυνση»: Όλα τα είχε προφητεύσει ο Κοέν στο «The Future»

Έξι χρόνια ακριβώς μετά τον θάνατό του και τριάντα μετά την πρώτη κυκλοφορία του τραγουδιού, η φοβερή διασκευή του «The Future» που εξαπέλυσαν χθες οι Leibach στο διαδίκτυο αναδεικνύει το αποκαλυπτικό μεγαλείο του πιο προφητικού κομματιού του Λέοναρντ Κοέν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ιγκόρ Σιπνιέφσκι

Daily / Το τραγικό τέλος ενός πρώην ποδοσφαιριστή

Η αναγγελία του θανάτου του Ιγκόρ Σιπνιέφσκι, γνωστού και σε μας από τη σποραδικά εντυπωσιακή παρουσία του στον Παναθηναϊκό, ήταν μια υπενθύμιση της σκληρής μοίρας που περιμένει εκεί έξω όποιους δεν έχουν τα εφόδια να ανταποκριθούν επαρκώς στις απαιτήσεις του υψηλού ανταγωνισμού και στη ζωή του «πρώην».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το νέο βιβλίο του Dylan είναι μια ωδή στη μαγεία του τραγουδιού

Daily / Το νέο βιβλίο του Dylan είναι μια ωδή στη μαγεία του τραγουδιού

Μπορεί να μην αξιωθεί να γράψει ποτέ τη συνέχεια των απολαυστικών «Χρονικών» του, αυτές τις μέρες όμως κυκλοφορεί ένα νέο βιβλίο του που αποτελείται από 66 αγρίως ιδιοσυγκρασιακά κείμενα για ισάριθμα αγαπημένα του τραγούδια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο»: Εκατό χρόνια μετά, ο πόλεμος άλλαξε παραμένοντας ίδιος

Daily / «Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο»: Εκατό χρόνια μετά, ο πόλεμος άλλαξε παραμένοντας ίδιος

Η νέα κινηματογραφική εκδοχή του κλασικού αντιπολεμικού βιβλίου που προβάλλεται εδώ και λίγες μέρες στο Netflix αποτελεί μια από τις καλύτερες παραγωγές της πλατφόρμας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ