Όλα επιτρέπονται στον έρωτα και στον πόλεμο (της εικόνας)

Όλα επιτρέπονται στον έρωτα και στον πόλεμο (της εικόνας) Facebook Twitter
H Ολένα Ζελένσκα στο Αεροδρόμιο Αντόνοφ όπου διεξήχθη η πρώτη μεγάλη μάχη του πολέμου στα τέλη του περασμένου Φλεβάρη. Η Πρώτη Κυρία περιστοιχίζεται από τρεις Ουκρανές στρατιωτίνες με πλήρη εξάρτηση, ενώ το φόντο πίσω τους φαίνεται να καταλαμβάνει το κουφάρι του Antonov An-225 Mriya. Φωτ.: Annie Leibovitz/Vogue
0

«Ε, ΡΕ, ΤΙ ΕΧΕΙ ν' ακούσει κι αυτός κι η γυναίκα του απ' όσους τον έχουν στην μπούκα». Αυτή ήταν η πρώτη αντανακλαστική μου αντίδραση στη θέα των "επίμαχων" φωτογραφιών που τράβηξε η Άνι Λίμποβιτς –η πιο διάσημη φωτογράφος διάσημων στον κόσμο– στο προεδρικό ζεύγος της Ουκρανίας για λογαριασμό της Vogue.

Μόνο που αυτή τη φορά αντέδρασαν και άνθρωποι που μέχρι τώρα δεν είχαν εκφραστεί αρνητικά για τον Πρόεδρο Ζελένσκι ούτε για κάποιους από τους πιο αμφιλεγόμενους σταθμούς στη διεθνή του καμπάνια, όπως τα βραβεία Γκράμι ή το φεστιβάλ του Glastonbury.

Προ καιρού, μάλιστα, είχε εμφανιστεί σε αντιστοίχως «glossy» φωτογράφιση για το Paris Match. Τα πάντα στην υπηρεσία του αγώνα, τα πάντα στην υπηρεσία της εικόνας, τα πάντα επιτρέπονται στον έρωτα και στον πόλεμο.

Αυτή εδώ όμως η φωτογράφιση ήταν σα να έχει μια ανάρμοστη και κακόγουστη υφή, παρότι εκτελέστηκε από μια τόσο επιφανή και ενδελεχή λειτουργό του φακού.

Κατά ειρωνικό τρόπο, η πιο προβληματική ίσως εικόνα της φωτογράφισης, που εστιάζει στην Πρώτη Κυρία της Ουκρανίας και έχει τίτλο «Πορτρέτο της Γενναιότητας», αυτή που προκάλεσε τις πιο έντονες αυθόρμητες αντιδράσεις, ήταν η πιο συμβολική και συγχρόνως η πιο ευθυγραμμισμένη θεωρητικά με κάποιες σύγχρονες δυτικές / φεμινιστικές ευαισθησίες

Και δεν μιλάμε για τις στρατιές των τρολ ούτε για τους πρόθυμους απολογητές της ρωσικής βαρβαρότητας ούτε για αντιδράσεις του τύπου «η χώρα τους χάνεται, οι φαντάροι σφάζονται στο μέτωπο κι αυτοί κάνουν φωτογράφιση μόδας», λες και ο Ζελένσκι όφειλε να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή με το ντουφέκι αντί να κάνει ό,τι μπορεί για να συντηρήσει το ενδιαφέρον και τη συμπάθεια του δυτικού κυρίως κοινού στον αγώνα της χώρας του.

Και η αλήθεια είναι ότι παρά την πολλαπλή κρισιμότητά του, ο πόλεμος αυτός που εξακολουθεί να μαίνεται τόσο κοντά μας έχει συρθεί στα πίσω δωμάτια της σκέψης, αδυνατώντας να μας προσφέρει στο στάδιο αυτό τη διέγερση με την οποία έχουμε συνδέσει την επικαιρότητα, την οποία συχνά αντιμετωπίζουμε με όρους πλοκής, σα να πρόκειται για δραματική σειρά γνωστής πλατφόρμας.

Είχε όμως κάτι το αβάσταχτα επιφανειακό και μια μακάβρια λάμψη αυτή η φωτογράφιση, πέρα από τα φωτοστέφανα του προεδρικού ζεύγους. Μπορεί να φταίει και αυτή η περίεργη glossy καθαρότητα που χαρακτηρίζει τα πορτρέτα της Λίμποβιτς. 

Κατά ειρωνικό τρόπο, η πιο προβληματική ίσως εικόνα της φωτογράφισης, που εστιάζει στην Πρώτη Κυρία της Ουκρανίας και έχει τίτλο «Πορτρέτο της Γενναιότητας», αυτή που προκάλεσε τις πιο έντονες αυθόρμητες αντιδράσεις, ήταν η πιο συμβολική και συγχρόνως η πιο ευθυγραμμισμένη θεωρητικά με κάποιες σύγχρονες δυτικές / φεμινιστικές ευαισθησίες.

Είναι η φωτογραφία που δείχνει την Ολένα Ζελένσκα στο Αεροδρόμιο Αντόνοφ όπου διεξήχθη η πρώτη μεγάλη μάχη του πολέμου στα τέλη του περασμένου Φλεβάρη.

Η Πρώτη Κυρία περιστοιχίζεται από τρεις Ουκρανές στρατιωτίνες με πλήρη εξάρτηση, ενώ το φόντο πίσω τους φαίνεται να καταλαμβάνει το κουφάρι του Antonov An-225 Mriya, του μεγαλύτερου αεροσκάφους στον κόσμο, που καταστράφηκε στη διάρκεια εκείνης της σφοδρής αεροπορικής επιδρομής.   

Με μια πρώτη ματιά όμως, αυτό που έβλεπε κανείς ήταν μια περιτέχνως στημένη φωτογράφιση στουντιακού τύπου, γυρισμένη σε πραγματικό σκηνικό καταστροφής και θανάτου. Και όλο αυτό έμοιαζε συγχρόνως επιπόλαιο, ρηχό και ανάρμοστο.

«Η πραγματικότητα δεν χρειάζεται ενίσχυση» είχε πει η ίδια η Λίμποβιτς κάποτε. «Δεν υπάρχει τίποτα πιο παράξενο από την αλήθεια». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Nothing Compares: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’Connor

Daily / «Nothing Compares»: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’Connor

«Μου ράγισαν την καρδιά και με σκότωσαν», ακούγεται να λέει σήμερα η διάσημη ερμηνεύτρια σ’ αυτό το νέο ντοκιμαντέρ με θέμα την πολυτάραχη ζωή της. «Κι όμως δεν πέθανα. Προσπάθησαν να με θάψουν, αλλά δεν είχαν καταλάβει ότι είμαι σπόρος».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
beatles

Daily / Το «Love Me Do» στα 60

Οι Beatles ήταν το μόνο συγκρότημα που ήξεραν ποτέ οι γονείς μου, οι οποίοι είχαν προλάβει ως νέοι τον πανζουρλισμό που συνέβαινε κι εδώ ακόμα μ’ αυτόν τον νέο ήχο και μ’ αυτό το νέο «είδος» νεανικής έκφρασης, ελευθερίας και ευζωίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
bourdain argento

Daily / Τι να σκεφτούμε μετά τις νέες αποκαλύψεις για το τραγικό τέλος του Άντονι Μπουρντέν;

Τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του, το κοινό παραμένει ακόρεστο στη δίψα του να μάθει τι ακριβώς μεσολάβησε και ο άνθρωπος με την πιο ζηλευτή δουλειά στον κόσμο αποφάσισε να δώσει τέλος στη συναρπαστική ζωή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Φόβος και παράνοια στην Ευρώπη του μεταφασισμού

Δημήτρης Πολιτάκης / Φόβος και παράνοια στην Ευρώπη του μεταφασισμού

Το χειρότερο με τη φαινομενικά ακάθεκτη άνοδο της ακροδεξιάς είναι ότι κάθε φορά που αυτή η εξέλιξη πιστοποιείται τόσο θεαματικά και τόσο δυσοίωνα, όπως προχθές στην Ιταλία, σε βάζει σε μια διαδικασία ενοχικής περίσκεψης και άστοχης ενδοσκόπησης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Athena: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής

Daily / «Athena» στο Netflix: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής

Η νέα ταινία του Ρομέν Γαβρά με φόντο την πυριτιδαποθήκη των παρισινών προαστίων έκανε πρεμιέρα στο Netflix, τον δημιουργό της όμως φαίνεται να τον ενδιαφέρει η αισθητική της κλιμακούμενης σύγκρουσης μάλλον παρά οποιοδήποτε πολιτικό μανιφέστο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νέιθαν Φίλντερ

Daily / «The Rehearsal»: Η πιο κουλή τηλεοπτική σειρά της χρονιάς ίσως είναι και η πιο ιδιοφυής

Ψεύτικο ή αληθινό; Κωμωδία ή δράμα; Παραβολή ή φάρσα; Πειραγμένο ριάλιτι ή εξεζητημένο κοινωνικό πείραμα με χορηγό το HBO; ‘Ένα ιδεοψυχαναγκαστικό όργιο; Το meta στα όρια του; Το μόνο βέβαιο είναι ότι δεν έχεις ξαναδεί τέτοια τηλεόραση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι άνδρες προτιμούν την Μάρθα Καραγιάννη

Daily / Οι άνδρες προτιμούν τη Μάρθα Καραγιάννη

Είναι κάτι στιγμές στις ταινίες της που μοιάζει σα να βρίσκεται εκεί για να χλευάζει τα μονότονα κλισέ των ανδρών, υπενθυμίζοντάς τους ότι αν πράγματι ισχύει το δόγμα «οι κύριοι προτιμούν τις ξανθές», τότε κακό του κεφαλιού τους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τζον Μάκενρο

Daily / Τζον Μάκενρο υπεράνω (και εναντίον) όλων

Το νέο ντοκιμαντέρ «McEnroe» είναι μια στιλάτη και διεισδυτική προσωπογραφία του πιο εκρηκτικού σταρ του τένις όλων των εποχών, που στα 63 του μοιάζει να βρίσκεται σε διάθεση αναστοχασμού, παραμένοντας συγχρόνως εκείνο «το κωλόπαιδο από τη Νέα Υόρκη» που όλοι αγαπήσαμε κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δικαίωμα στον θάνατο

Δημήτρης Πολιτάκης / Δικαίωμα στον θάνατο

Η «υποβοηθούμενη αυτοκτονία» του 91χρονου Ζαν Λικ Γκοντάρ έφερε στο προσκήνιο για άλλη μια φορά τα τελευταία χρόνια μια κρίσιμη συζήτηση που συχνά παγιδεύεται σε ποικίλης μορφής ηθικά και υπαρξιακά αδιέξοδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πίστη, ελπίδα, μακελειό: Το Κατά Nick Cave Ευαγγέλιο και οι μηχανισμοί του πένθους

Daily / Πίστη, ελπίδα, μακελειό: Το Κατά Nick Cave Ευαγγέλιο και οι μηχανισμοί του πένθους

«Το να ανάψεις ένα κερί στην εκκλησία είναι μια έμπρακτη δήλωση προσμονής και λαχτάρας» λέει ο Cave σ’ ένα νέο βιβλίο που καταγράφει, μεταξύ άλλων, τους τρόπους με τους οποίους επιχείρησε να διαχειριστεί το πιο βαρύ πένθος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
figo

Daily / Ξύνοντας παλιές πληγές μετά από 22 χρόνια: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για την «Υπόθεση Φίγκο»

Για τους οπαδούς της Μπαρτσελόνα ήταν ασύλληπτη η ιδέα ότι ο Λούις Φίγκο θα μπορούσε κάποτε να τους εγκαταλείψει, και μάλιστα για τον απόλυτο εχθρό, τη Ρεάλ Μαδρίτης. Κι όμως συνέβη, και μάλιστα υπό τις πιο αμφιλεγόμενες και σκιώδεις συνθήκες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τότε που η Έλεν Μίρεν παραλίγο να μας κάνει φιλομοναρχικούς 

Daily / Τότε που η Έλεν Μίρεν παραλίγο να μας κάνει φιλομοναρχικούς

Η Ελισάβετ ήταν προϊόν της Ιστορίας και σύμβολο μιας κληρονομικής (αιμομικτικής σχεδόν) τελετουργίας που συγκινεί ακόμα τα πλήθη, παρά τη νοσηρή, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που αναδύει η βασιλική οικογένεια της Βρετανίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ