Κατάσταση πολιορκίας: Ο New Yorker στα Εξάρχεια

Κατάσταση πολιορκίας: Ο New Yorker στα Εξάρχεια Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Molly Crabapple/ New Yorker
25

Συγγραφέας του άρθρου στον New Yorker που έχει τίτλο «Η επίθεση στα Εξάρχεια, ένα Αναρχικό Καταφύγιο στην Αθήνα», είναι η αρθρογράφος και εικαστικός Molly Crabapple (στην οποία ανήκουν και τα σκίτσα που εικονογραφούν το κομμάτι), που ξεκινά την αφήγησή της εστιάζοντας στην περίπτωση του Αφγανού Rafi, πρώην διερμηνέα για τον αμερικανικό στρατό, ο οποίος το 2015 ξεκίνησε την μεταναστευτική του οδύσσεια διασχίζοντας το Ιράν, την Τουρκία και το Αιγαίο πέλαγος για να βρεθεί τελικά φιλοξενούμενος στην κατάληψη της Σπύρου Τρικούπη στα Εξάρχεια, μέχρι την βίαιη εισβολή της αστυνομίας στο κτίριο, στα τέλη του περασμένου Αυγούστου.

Για τρία σχεδόν χρόνια ζούσε ανάμεσα σε ενενήντα άτομα από την Ερυθραία, το Ιράν, το Αφγανιστάν και το Κουρδιστάν, «σα να είμαστε μια μεγάλη οικογένεια», όπως δηλώνει. Λίγες μέρες μετά την απομάκρυνσή τους από τον χώρο, οδηγήθηκαν σε καταυλισμούς μεταναστών ανά την Ελλάδα.

Σήμερα, τα Εξάρχεια αποτελούν ένα αναρχικό προπύργιο γεμάτο γκραφίτι, έδρα καταλήψεων, καφέ, βιβλιοπωλείων και κοινωνικών κέντρων... Συγχρόνως, οι δρόμοι των Εξαρχείων, έχουν λειτουργήσει ως μια όαση για μετανάστες χωρίς έγγραφα. ― New Yorker

«Η κατάληψη της Σπύρου Τρικούπη ήταν η πρώτη στην οποία εισέβαλαν οι αστυνομικές δυνάμεις», αναφέρει το άρθρο. «Μέσα στους επόμενους δύο μήνες, έκλεισαν τουλάχιστον επτά ακόμα καταλήψεις στην ευρύτερη περιοχή των Εξαρχείων. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες κάθε επιδρομή είχε τα ίδια χαρακτηριστικά με αυτά που περιγράφει ο Rafi: σπάσιμο της πόρτας πριν την αυγή, προτεταμένα όπλα, οικογένειες στριμωγμένες αγεληδόν σε λεωφορεία, με όσους δεν είχαν χαρτιά να προφυλακίζονται και όσους είχαν να στέλνονται σε μακρινούς καταυλισμούς».

Κατάσταση πολιορκίας: Ο New Yorker στα Εξάρχεια Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Molly Crabapple/ New Yorker

Στη συνέχεια, σημειώνεται η διακηρυγμένη πρόθεση της κυβέρνησης αλλά και του νέου Δημάρχου της Αθήνας, να «καθαρίσει» την περιοχή καθώς και η απόφαση του κυρίου Μητσοτάκη να απελάσει δέκα χιλιάδες ανθρώπους μέχρι το τέλος του 2020. Όπως αναφέρει το άρθρο, «για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, η νέα κυβέρνηση ισοδυναμούσε με άμεση απειλή. 'Όταν ήρθε η Νέα Δημοκρατία στην εξουσία, στόχος έγινε το σπάσιμο της κοινότητας', μας λέει ο Rafi».

Ακολούθως, περιγράφεται η πλούσια ριζοσπαστική, αντιεξουσιαστική, ελευθεριακή ιστορία της περιοχής, από τα Δεκεμβριανά ως τις μέρες μας, και το άρθρο καταλήγει ως εξής:

«Σήμερα, τα Εξάρχεια αποτελούν ένα αναρχικό προπύργιο γεμάτο γκραφίτι, έδρα καταλήψεων, καφέ, βιβλιοπωλείων και κοινωνικών κέντρων... Συγχρόνως, οι δρόμοι των Εξαρχείων, έχουν λειτουργήσει ως μια όαση για μετανάστες χωρίς έγγραφα. Μετά την μαζική είσοδο προσφύγων το 2015, οι αναρχικοί συνεργάστηκαν με ακτιβιστές του μεταναστευτικού για να προσφέρουν στέγη σε πρόσφυγες όσο αυτοί περίμεναν τους παράνομους διακινητές για να τους οδηγήσουν στην γερμανική γη της επαγγελίας. Στα χρόνια που ακολούθησαν, χιλιάδες πρόσφυγες βρήκαν καταφύγιο σε καταλήψεις της περιοχής. Όπως μου είπε ο Walid, ένας Αφγανός χωρίς τα απαραίτητα έγγραφα, «Τα Εξάρχεια είναι ένα σούπερ ωραίο μέρος. Για μένα είναι ένα ειρηνικό μέρος όπου νιώθω ότι δεν κινδυνεύω να συλληφθώ».

Αθήνα
25

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι συμβαίνει με την Ακαδημία Πλάτωνος;

Θέματα / Τι συμβαίνει με την Ακαδημία Πλάτωνος;

Μέσω της προγραμματικής σύμβασης που υπέγραψαν πέρσι, ο δήμος Αθηναίων και το υπουργείο Πολιτισμού φιλοδοξούν να αναδείξουν μία από τις πιο σημαντικές, μα ξεχασμένες γωνιές της «πίσω αυλής» της πόλης μας. Ποιες είναι οι λεπτομέρειες του σχεδίου και ποιες οι σκέψεις και αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής;
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

σχόλια

9 σχόλια
Η περίπτωση είναι κλασική . Η κυρία χρωστάει την ευημερία της στον καπιταλισμό αλλά θέλει και το κερασάκι του αναρχισμου στην τούρτα. Αυτοί που την φέρανε για να "διεθνοποιησουν" το ζήτημα ξεχασαν βεβαια να αναφέρουν ποια είναι η γνώμη του ελληνικού λαού για το θέμα. Ετσι πάει. Στο τέλος ο Walid τα είπε όλα. Τα Εξάρχεια είναι ενα καλό μέρος για τον Walid για τους ντηλερ, καθε λογής παράνομο για τους αναρχικούς του Σαββατοκυριακου κλπ. Τι δεν σας αρέσει;
Φυσικα ο new yorker ασχολειται με τα εξαρχεια αφου στην Νεα Υορκη ολα συμβαινουν καλως. Ο καθε αστεγος εχει μια γωνιτσα κατω απο μια γεφυρα ή μεσα σε εναν υπονομο. Δεν χρειαζονται καταληψεις. Η δε αστυνομια σου ερχεται με ενα κουτι σοκολατακια καθε φορα που θελει να διαπραγματευτει.Να μας πει ο new yorker με ποιον τροπο καυταφερε ο δημαρχος της Νεας Υορκης να μειωσει την εγκληματικοτητα στο κεντρο της πολης. Με βουντου;;;;
Το άρθρο λέει αλήθειες. Εκτός κι αν κάποιος πιστεύει πως ένας άνθρωπος ζει καλύτερα στην Μόρια, κι όχι σε μιαν αθηναϊκή όμορφη γειτονιά. Υπενθυμίζω πως σε όσες καταλήψεις που φιλοξενούσαν πρόσφυγες και μετανάστες, δεν βρέθηκε ούτε μπάφος, ούτε τσιμεντόλιθος, ούτε όπλα. Επίσης περί κατοίκων. Οι μισοί αναρχικοί που έχω γνωρίσει στην Αθηνα,μένουν Εξάρχεια και Νεάπολη. Αυτή η καραμέλα έχει παλιώσει περί κατοίκων που δεν ερωτουνται κοκ Ανάθεμα αν ο ένας στους τρεις σχολιαστές,έχει πατήσει ποτέ το πόδι του στα Εξάρχεια.
@giri 21.1.2020 | 03:30Όχι, κανένας εχέφρων άνθρωπος δεν πιστεύει ότι κάποιος ζει καλύτερα στη Μόρια από ό,τι σε μια αθηναϊκή γειτονιά, ακόμη και σε κάποια που δεν είναι όμορφη. Το θέμα μας όμως δεν είναι αυτό. Το θέμα μας είναι ο τρόπος που παρουσιάζει η αρθρογράφος τις παρανομίες είτε αυτές είναι καταλήψεις κτηρίων είτε η παράνομη μετανάστευση. Επίσης, ένα δεύτερο θέμα μας, που προκύπτει από το πρώτο, είναι αν αυτοί οι μετανάστες, οι Walid και Rafi (και διάφοροι άλλοι), δικαιούνται να βρίσκονται μέσα σε αυτά τα κτήρια, τα οποία δεν ανήκουν καν σε αυτούς που τα έχουν καταλάβει.Όσο για αυτό που γράφετε, περί κατοίκων: Προσωπικά, δεν τρέφω καμία αμφιβολία ότι σημαντικό ποσοστό κατοίκων αυτών των περιοχών στηρίζει τους καταληψίες. Στην τελευταία επιχείρηση στο Κουκάκι, κυκλοφόρησαν βίντεο, που εν χορώ φώναζαν "αίσχος" στην αστυνομία (αν το "αίσχος" πήγαινε στους καταληψίες, ζητώ εκ των προτέρων συγγνώμη, αλλά δεν το κατάλαβα έτσι). Επειδή όμως δεν είμαι ρομαντική και δεν πιστεύω ότι ζούμε σε έναν αγγελικό κόσμο, ο λόγος που οι κάτοικοι στηρίζουν τις καταλήψεις (άλλωστε, τι τους νοιάζει; τη δική τους περιουσία έχουν καταλάβει;) δεν είναι η αγάπη και η αλληλεγγύη και η επανάσταση αλλά κάτι άλλο: το AirBNB! Διότι η Αθήνα μας, έλκει και αναρχοτουρισμό, και πού θα πάνε τα ταξιδιάρικα "επαναστατημένα νιάτα"; Μα εκεί που βρίσκονται οι ομοϊδεάτες τους, να οργανώνουν την "επανάσταση" και τις μουντζούρες στα κτήρια (συγγνώμη, street art εννοούσα) παρέα!Αυτή η συνθήκη όμως, ότι δηλαδή οι κάτοικοι δεν ενοχλούνται από τις καταλήψεις*, δεν σημαίνει ότι η υπόλοιπη κοινωνία και ειδικά οι Αθηναίοι (που τους αφορά άμεσα) θα στηρίξουν την παρανομία. Σε μια σύγχρονη δημοκρατική χώρα, δεν μπορεί να υπάρχουν γκέτο που ισχύουν άλλοι νόμοι και άλλα καθεστώτα. Στο κάτω κάτω, αν οι αναρχικοί είναι ελεύθεροι να φτιάξουν μια δικιά τους κοινωνία στα Εξάρχεια και τη Νεάπολη, ας επιτρέψουμε και στους ναζιστές και ακροδεξιούς να φτιάξουν το δικό τους "κρατίδιο" στον Άγιο Παντελεήμονα και την Κυψέλη! Εκτός και αν το να εκσφενδονίζεις τσιμεντόλιθους στους "ματατζήδες" είναι επανάσταση και αλληλεγγύη, αλλά οι τσιμεντόλιθοι στους "πρόσφυγες" είναι βία και ρατσισμός.*Χαρακτηριστικό παράδειγμα κατοίκου, το πρόσωπο των ημερών, ο κ. Ινδαρές που στη συνέντευξη του δεν έκρυψε τον εντυπωσιασμό του για την οργάνωση της κατάληψης και με ειλικρίνια (πραγματικά, του το αναγνωρίζω), είπε ότι ήρθε σε συνεννόηση με τους καταληψίες και έθεσε κόκκινες γραμμές, που εκείνοι σεβάστηκαν. Και άρα όλα, οκ! Τι, όχι; Η συνέντευξη: https://www.lifo.gr/now/greece/265978/dimitris-indares-i-astynomia-diadidei-diafora-gia-sygkalypsei-tin-apotyxia-tis
Εννοείτε ένας στους τρεις από αυτούς που είναι υπέρ των καταλήψεων.Γιατί όποιος έζησε το μπάχαλο της πλατείας τα τελευταία 4-5 χρόνια αποκλείεται να λέει κάτι από το αυτονόητο: μοναδικό όριο συνεννόησης η νομιμότητα.Όποιος τη συμβιβάζει ας είναι έτοιμος να ζήσει σε ζούγκλα.
Καραμέλες υπάρχουν πολλές. Αυτό που μπορούμε να γνωρίζουμε είναι η κατανομή των ψήφων στις εκλογές. Εκεί δηλώνουμε την πολιτική μας άποψη στη δημοκρατία. Και η κατανομή δεν συμφωνεί με την άποψη σας "περί κατοίκων". Αυτό που είναι επίσης σίγουρο είναι ότι από τη μία έχουμε μια πλευρά που φωνάζει την άποψη της με όλη της τη δύναμη, το αντίστροφο ισχύει για τις άλλες απόψεις.Τέλος, ζω στα Εξάρχεια εδώ και δέκα χρόνια.
Έγραψε ενα άρθρο με “επαναστατικό ρομαντισμό” χωρίς προφανώς να κινδυνεύσει η σωματική της ακεραιότητα ή η περιουσία της γιατι έτυχε απλά να ζει ή να περνάει απο αυτο το μέρος...Το άρθρο βγήκε,η δουλειά έγινε ...
Εεε, η κυβερνηση εξελεγη με σκοπο την μειωση των παρανομων δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την παράνομη μετανάστευση. Συγγνώμη αν η βούληση του ελληνικού λαού είναι αντίθετη από αυτή του Walid ή του Rafi. Τους καταλαβαίνω, ειλικρινά, αλλά μέσα στην ελληνική επικράτεια κυρίαρχη είναι η βούληση του ελληνικού λαού.Ας το πούμε όλοι μαζί, εν χορώ. Όριο συνεννόησης στις πολιτισμένες κοινωνίες είναι ο νόμος. Όσο ρομαντική ή σύμφωνη με την ιδεολογία μας είναι μια παρανομία δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να κατασταλεί. Αλλιώς ο νόμος της ζούγκλας είναι πολύ κοντά.Εκεί που οι Χαμπίμπηδες δολοφονούνται γιατί δεν μπαίνουν "οι μπάτσοι".
Από πού τεκμαίρεται ότι το υπόλοιπο 61% (60% για να στρογγυλέψουμε), με εξαίρεση μερικούς μπάχαλους του ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ και λοιπές (μη) δημοκρατικές δυνάμεις, συμφωνεί με την άποψη του Walid και του Rafi? Και γιατί η κυρία αρθρογράφος δεν πιέζει ώστε ο Αφγανός διερμηνέας των Αμερικανών να μπορέσει να μεταναστεύσει στη χώρα της, οέο;
Οι νόμοι είναι η βάση συνεννόησης. Διαφωνείτε;Η εκλεγμένη κυβένρηση έχει δικαίωμα και υποχρέωση να εφαρμόσει το πρόγραμμά της και το προεκλογικό της μανιφέστο.Αυτό το ξέρει πάρα πολύ καλά η αρθρογράφος του New Yorker καθώς είναι αγγλοσαξωνική σύλληψη.Αλλά "ο Ολυμπιακός και το Αιγάλεω να κερδάνε..."
Συγνώμη αλλα δεν σχολιαζω ουτε τη γνωμη της αρθρογραφου, ουτε τη δικιά σας, ουτε του σχολιαστη με το κλισε "να τους παρει σπιτι της οεο".Σας ζητω απλά να μη γενικεύεται αναφερόμενος στη γνωμη του ελληνικού λαου σαν κατι ομοφωνο, ειδικα οταν η αναφορά σας αυτη δεν βασίζεται καν σε μια πλειοψηφία των ψηφοφόρων.Και είμαι σίγουρος οτι στην αγγλοσαξονική χωρα του προεδρου Τραμπ, κανεις -σοβαρος- δε μιλα για τη βουληση του αμερικανικου λαου οταν αναφέρεται στις θέσεις του προεδρου που πηρε 3εκ. ψηφους λιγότερους απο την ηττημένη.
Δεν είπα να τους πάρει σπίτι της ούτε γενίκευσα.Ξέρετε, οι δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις δεν δεσμεύουν ή εκπροσωπούν μόνο τους ψηφοφόρους τους. Αλλά το σύνολο του λαού.Το #Not My President είναι μια π@p@ριά καμαρωτή. Sorry to be a party pooper.
Ο ρομαντικός τρόπος που η αρθρογράφος παρουσιάζει και υμνεί την παρανομία σε διάφορες εκφάνσεις της και που η επικράτηση του νόμου είναι ο κακός του παραμυθιού με ξεπερνάει. Έχουμε μερίδα ελληνικών ΜΜΕ και βουλευτών να υποστηρίζουν τα "παιδιά", μας έρχονται τώρα και από τα εξωτερικά. Ξέρω μια παροιμία αλλά δεν την γράφω γιατί θα με λογοκρίνουν
αν εσυ που ζεις εδω περιμενεις να σου πει ο τουριστας τι γινεται τι να σου πω. κατα τα αλλα τουριστς γκο μπακ. ας εκανε δοκιμη η δημοσιογραφος να εμφανιστει με κανενα τουριστικο καπελακι με κανενα σημαιακι και θα βλεπαμε.
Ως αναγνώστης του εντύπου εδώ και χρόνια, μπορώ να καταλάβω σε ένα βαθμό την ευαισθησία της αρθρογράφου. Δεν γνωρίζει όμως αρκετά για την περιοχή, δεν έχει γνώση περί ελληνικής τρομοκρατίας, δεν λαμβάνει υπόψη τους εμπρησμούς, τσιμεντόλιθους, παραεμπόριο που γίνεται εκεί. Τα εξάρχεια δεν είναι ανατολικό Βερολίνο ούτε Μπρούκλιν. Μπορούν να γίνουν, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει πρωτα να φύγουν οι λιγοι που το σφετερίζονται για να το απολαύσουν οι πολλοί που το αγαπάνε. Από όπου κι αν ειναι.
Πες τα άνθρωπε μου, γιατί αναρωτιόμουν αν μόνο εγώ το βλέπω έτσι...(Και ξέχασες την πρέζα. Μιλάμε για πολύ πρέζα.)Άλλο τα ανήσυχα πνεύματα κι άλλο η μιζέρια μιας καταθλιπτικά βαλκανικής και ανερμάτιστης "αντίδρασης" χωρίς Λόγο και Αισθητική. Γιατί και η Ανησυχία θέλει λιγο αισθητική.Είναι ευχάριστο να έρχεσαι στην Αθήνα για κανένα εξάμηνο απο Νεα Υόρκη και να επισκέπτεσαι κάθε είδους πάρκο αναψυχής.Όλα φαίνονται υπέροχα...
Τι όμορφα και ρομαντικούλικα όμως που τα γράφει η αρθρογράφος. Οι καλοί αναρχικοί που φιλοξενούν τους ταλαιπωρημενους μετανάστες και η κακή κυβέρνηση που τους διώχνει με όπλα. Συγκλονιστικη ανάλυση. Και πολύ ανθρώπινη ρε φίλε, κυρίως αυτό :Ανθρώπινη!Δεν έχει σημάσια που οι αναρχικοί παρανόμως και χωρίς να ρωτήσουν κανέναν φιλοξενούν μετανάστες. Ούτε βέβαια που δεν τους φιλοξενούν στα σπίτια τους αλλά σε περιουσίες άλλων. Καμία σημασία για το ποια είναι η γνώμη των κατοίκων συνολικά, σιγά μην τους ρωτήσουμε! Εμείς είμαστε άνθρωποι πάνω απ'ολα. Η κυβέρνηση και η χώρα γενικά που προσπαθούν να διαχειρηστουν εκατοντάδες χιλιάδες μεταναστες, (στην πλειοψηφία τους παράνομων), αυτοί είναι τα καθάρματα.Ελευθερία σημαίνει κάνω ότι μου γουστάρει!

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ