Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Todd Webb, "Η Georgia O'Keeffe με κάμερα", 1959. Todd Webb Archive. © Todd Webb Archive, Portland, Maine. ΗΠΑ.

H φωτογράφος Georgia O'Keeffe μέσα από 100 κλικ

0

Η έκθεση «Georgia O'Keeffe, Photographer», που διοργανώνεται από το Μουσείο Καλών Τεχνών του Χιούστον (MFAH) με τη συνεργασία του Μουσείου Georgia O'Keeffe της Σάντα Φε, φέρνει στο Κολοράντο το καλοκαίρι του 2022 ένα πλήθος από πρόσφατα αναγνωρισμένες φωτογραφίες της πρωτοποριακής καλλιτέχνιδας. Η παρουσίαση αποκαλύπτει μια νέα πτυχή της καριέρας της καλλιτέχνιδας μέσα από σχεδόν 100 φωτογραφίες.

Η ζωγραφική της έχει εμπνεύσει επιστημονικές αναλύσεις, εκθέσεις και πορτρέτα. Αυτή η έκθεση ρίχνει επιτέλους φως στο έργο της ως φωτογράφου. Η O'Keeffe επικεντρώθηκε στη μαεστρία της στη ζωγραφική για δεκαετίες, αλλά της άρεσε επίσης πολύ να εκφράζει τη μοναδική της οπτική μέσω άλλων μέσων, όπως η φωτογραφία. Έγινε διάσημη για τους πίνακές της με λουλούδια, ουρανοξύστες και τοπία, ωστόσο η δια βίου σχέση της με τη φωτογραφία δεν έχει διερευνηθεί σε βάθος μέχρι σήμερα.

Απαθανατισμένη σε φιλμ καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής της –σε πρώιμες οικογενειακές φωτογραφίες, ταξιδιωτικά στιγμιότυπα και πορτρέτα από μια πλειάδα φωτογράφων– η O'Keeffe (1887-1986) είχε μεγάλη εξοικείωση με το μέσο.

Αν και ήταν περιστασιακή λάτρης της φωτογραφικής μηχανής στις πρώτες δεκαετίες της ζωής της, μετά τον γάμο της με τον φωτογράφο και γκαλερίστα Alfred Stieglitz το 1924 εμβάθυνε περισσότερο στο συγκεκριμμένο μέσο. Πόζαρε για εκατοντάδες πορτρέτα του, βοήθησε στην κατασκευή και τοποθέτηση των εκτυπώσεών του και στον σχεδιασμό των εκθέσεών του.

Αν και ήταν περιστασιακή λάτρης της φωτογραφικής μηχανής στις πρώτες δεκαετίες της ζωής της, μετά τον γάμο της με τον φωτογράφο και γκαλερίστα Alfred Stieglitz το 1924 εμβάθυνε περισσότερο στο συγκεκριμμένο μέσο. Πόζαρε για εκατοντάδες πορτρέτα του, βοήθησε στην κατασκευή και τοποθέτηση των εκτυπώσεών του και στον σχεδιασμό των εκθέσεών του.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1940, μετά τον θάνατο του συζύγου της, άρχισε να δημιουργεί σοβαρά δικές της φωτογραφίες. Η πλειονότητά τους περιλαμβάνει τα ίδια αγαπημένα τοπία και τη χλωρίδα του Νέου Μεξικού που κατακλύζουν τους πίνακές της. Η χαρακτηριστική της αίσθηση της σύνθεσης είναι επίσης εκεί. Μπορείτε να την αναγνωρίσετε στον τρόπο με τον οποίο φωτογραφίζει τις καμπύλες της κοίτης των ποταμών και των πλίνθινων σπιτιών, ή στη γοητεία που της ασκούν οι μακριές, έντονες σκιές της έρημου κάθε πρωί και απόγευμα. Η ικανότητά της να αποτυπώνει τη γυναικεία χάρη της φύσης παραμένει απαράμιλλη. Αποδίδει την εποχιακή αλλαγή, αποκαλύπτοντας τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποίησε τη φωτογραφία ως μέρος του μοναδικού και περιεκτικού καλλιτεχνικού της οράματος.

Στις επιστολές της, αναφέρεται στις φωτογραφίες της ως «σκίτσα», έναν γρήγορο και ακριβή τρόπο για να καταγράφει τις ιδέες της.

Τον Ιούλιο του 1964 αγόρασε την πρώτη της φωτογραφική μηχανή Polaroid. «Ήταν σαν παιδί με ένα ωραίο καινούργιο παιχνίδι», έγραψε αργότερα στο ημερολόγιό του ο φίλος της, ο φωτογράφος Todd Webb. «Είπε ότι ήταν καλύτερο και από τα Χριστούγεννα». Εκείνη την εποχή –όπως και σήμερα– ήταν περισσότερο γνωστή για τους φωτεινούς πίνακές της που αφηγούνταν τη φύση. Αλλά είχε επίσης αρχίσει να τραβάει αθόρυβα φωτογραφίες για πάνω από μια δεκαετία. Όπως έλεγε ο Webb, η φωτογραφία έδινε μεγάλη χαρά στην καλλιτέχνιδα. Αλλά ήταν επίσης ένα κρίσιμο –αν και ελάχιστα γνωστό– στοιχείο της δημιουργικής της πρακτικής και της προσωπικής της ζωής. Οι οικείες, προσεκτικά δομημένες φωτογραφίες της αναδύονται από τη μακρόχρονη, πολύπλοκη σχέση της με τη δημιουργία εικόνων.

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Garage Vigas and Studio Door", Ιούλιος 1956. Metropolitan Museum of Art, Νέα Υόρκη.

Σε αυτή την έκθεση παρουσιάζεται ένα αρχείο που δεν είχε μελετηθεί προηγουμένως μαζί με 17 συναφείς πίνακες και σχέδιά της. Έπειτα από τρία χρόνια έρευνας, η επιμελήτρια Lisa Volpe έχει ανασυνθέσει τον ρόλο της φωτογραφίας στη ζωή και το έργο της καλλιτέχνιδας. 

Γεννημένη στο Sun Prairie του Ουισκόνσιν το 1887, μεγάλωσε τραβώντας οικογενειακές φωτογραφίες και συχνά αντάλλασσε στιγμιότυπα με μακρινούς φίλους ως νεαρή ενήλικη. Η πρώτη σημαντική, ανεξάρτητη απόπειρα της O'Keeffe να φωτογραφίσει έγινε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στη Χαβάη το 1939. Ενώ περιόδευε στα νησιά για ένα ζωγραφικό έργο, δανείστηκε τη φωτογραφική μηχανή του ξεναγού της και τράβηξε μια σειρά φωτογραφιών ενός ηφαιστειακού βραχώδους σχηματισμού, τον οποίο αργότερα αποτύπωσε ζωγραφικά. Τα στιγμιότυπα δείχνουν την καλλιτέχνιδα να πειραματίζεται με μικρές συνθετικές μετατοπίσεις, μια τεχνική αναπλαισίωσης που θα χαρακτήριζε τη δουλειά της  με τη φωτογραφική μηχανή από τη δεκαετία του 1950 και μετά, όταν άρχισε να φωτογραφίζει πιο τακτικά. Ήταν κάτι εντελώς πρωτότυπο, καθώς κανένας άλλος φωτογράφος στον κύκλο της δεν φωτογράφιζε με αυτόν τον τρόπο

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Sugar Cane Fields and Clouds", Μάρτιος 1939. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Η μέθοδός μπορεί να εμπνεύστηκε από τον Arthur Dow, τον διευθυντή του Tμήματος Tέχνης του Teachers College του Πανεπιστημίου Columbia, όπου η O'Keeffe σπούδασε το 1914. Ο Dow τόνιζε ότι η οπτική αρμονία μπορεί να επιτευχθεί με την εύρεση της κατάλληλης κλίμακας και αναλογίας μιας εικόνας και ενθάρρυνε τους φοιτητές να εξασκούνται σε αυτό που σήμερα θα ονομάζαμε καδράρισμα ή περικοπή. Χρόνια αργότερα, βλέπουμε την O'Keeffe να τελειοποιεί και να επεξεργάζεται τις άκρες και τους προσανατολισμούς των συνθέσεών της στα σχέδια και τους πίνακές της, αλλά κυρίως στις φωτογραφίες της.

Η πόρτα στην αυλή της οικίας Abiquiú στο Νέο Μεξικό ήταν ο λόγος που αγόρασε το ακίνητο που εμφανίστηκε επανειλημμένα στα έργα της. «Πάντα προσπαθώ να ζωγραφίσω αυτή την πόρτα – ποτέ δεν την πετυχαίνω ακριβώς», έλεγε. Αναζητώντας μια άλλη προσέγγιση, άρχισε να φωτογραφίζει την πόρτα το 1956. Μαζί με την πόρτα, οι εικόνες αυτές καταγράφουν επίσης τις λεπτές εναλλαγές στον ήλιο και τη σκιά, στις οποίες η O'Keeffe συχνά επικεντρωνόταν στη φωτογραφία της, σε στοιχεία που υπήρχαν στο σπίτι της, στην αυλή, τα κρανία αγελάδων, στις πέτρες που υπήρχαν εκεί. Η ίδια δεν πίστευε στην αξία των φωτογραφιών της, τις έστελνε σε φίλους της ή τις χρησιμοποιούσε σαν σελιδοδείκτες. Οι μελετητές της υποστηρίζουν ότι χρησίμευαν ως υλικό αναφοράς ή έμπνευση για άλλα εικαστικά έργα της και τη συνέδεαν με τον έξω κόσμο.

Ο Webb επισκεπτόταν το σπίτι στο Abiquiú τα καλοκαίρια, και οι δυο τους περπατούσαν συχνά μαζί στα γύρω φαράγγια και τις πεδιάδες με μια φωτογραφική μηχανή. Βυθισμένη στη φύση και σε διάλογο με έναν συνάδελφο καλλιτέχνη, η O'Keeffe απολάμβανε τις δυνατότητες που παρουσίαζε η φωτογραφική μηχανή. Ήταν μια ακόμα εικόνα για το πώς έβλεπε τον κόσμο που τη γοήτευε έξω από το σπίτι της.

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Waiʻanapanapa, Black Sand Beach", Μάρτιος 1939. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Skull, Ghost-Ranch", 1961-1972. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, "Jimsonweed (Datura stramonium)", 1964–68. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Η Τζορτζια Ο΄Κίφι σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "North-Patio-Corridor", 1956-57. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Η Τζορτζια Ο΄Κίφ σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Ladder against studio wall", 1959-1960. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Η Τζορτζια Ο΄Κίφ σαν φωτογράφος μέσα από μια έκθεση με 100 φωτογραφίες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, "Chrysler-Building, Νέα Υόρκη", 1960. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι

Εικαστικά / Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο' Κίφι

Από τα πιο δημοφιλή έργα της είναι τα λουλούδια με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, που δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γεννητικά όργανα ή κόλπος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες

Εκθέσεις / Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες

Ματιές στη ζωή και την πορεία της Αμερικανίδας ζωγράφου που υπήρξε μοναδική περίπτωση στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα και τώρα τιμάται στην πρώτη της αναδρομική έκθεση στο Παρίσι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΚΥΡΙΑΚΗ Μια βόλτα στο Παρίσι όπου όλος ο κόσμος επέστρεψε στις εκθέσεις και τα μεγάλα μουσεία

Εικαστικά / Tαξίδι στο Παρίσι όπου όλος ο κόσμος επέστρεψε στις εκθέσεις και τα μεγάλα μουσεία

Από το πολυαναμενόμενο Bοurse de Commerce μέχρι τον Μπάζελιτς στο Μπομπούρ και τη Βίβιαν Μάγιερ στο Μusée du Luxembourg, μια βόλτα στο Παρίσι που δείχνει ότι επανέρχεται δυναμικά στα μουσεία και τις μεγάλες και μικρότερες εκθέσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οι άνθρωποι έχουν γίνει τόσο αναίσθητοι που, μέχρι να πιτσιλίσει το αίμα τον φακό, δεν τους αγγίζει τίποτα»

Evgeniy Maloletka / «Οι άνθρωποι έχουν γίνει τόσο αναίσθητοι που, μέχρι να πιτσιλίσει το αίμα τον φακό, δεν τους αγγίζει τίποτα»

Ο διάσημος Ουκρανός φωτορεπόρτερ και μεγάλος νικητής του Διεθνούς Βραβείου Φωτορεπορτάζ «Yannis Behrakis» του Athens Photo World 2022, Evgeniy Maloletka, μιλά στη LiFO για τον πόλεμο στην Ουκρανία, τη βράβευσή του και τις φωτογραφίες του που συγκλόνισαν όλον τον κόσμο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι πεχλιβάνηδες του Σοχού είναι μέρος του ελληνικού πολιτισμού

Φωτογραφία / Οι πεχλιβάνηδες του Σοχού είναι μέρος του ελληνικού πολιτισμού

Ο δημοσιογράφος Γιάννης Χατζηγεωργίου βρέθηκε στις 29 και 30 Ιουνίου στον Σοχό, στους μεγαλύτερους αγώνες πάλης με λάδι και «κιουσπέτια» στην Ελλάδα, οι οποίοι χρονολογούνται από τους Βυζαντινούς χρόνους.
ΚΕΙΜΕΝΟ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
10 πράγματα που αξίζει να ξέρεις για το Athens Photo Festival 2022

Φωτογραφία / 10 πράγματα που αξίζει να ξέρεις για το Athens Photo Festival 2022

Το μακροβιότερο φεστιβάλ φωτογραφίας στην Ελλάδα αποτελεί σταθερό καλοκαιρινό ραντεβού για επαγγελματίες, ερασιτέχνες και λάτρεις του μέσου, αναδεικνύοντας κάθε χρόνο νέα ταλέντα, πολυποίκιλες τάσεις και τη ραγδαία εξέλιξή του.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Pierpaolo Ferrari στη LiFO: «Αν είσαι φωτογράφος, μη διαβάζεις βιβλία φωτογραφίας ή περιοδικά»

Φωτογραφία / Pierpaolo Ferrari στη LiFO: «Αν είσαι φωτογράφος, μη διαβάζεις βιβλία φωτογραφίας ή περιοδικά»

Ο συν-δημιουργός του εμβληματικού περιοδικού «TOILETPAPER» βρέθηκε στην Αθήνα και μας μίλησε για την τέχνη, τη λοξή ματιά και τη δημιουργία μέσα από τα πιο απλά πράγματα.
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΣΑΚΚΑ
Philippe Jarrigeon

Φωτογραφία / Η εκτυφλωτική ποπ αισθητική του φωτογράφου Philippe Jarrigeon

Ο Γάλλος φωτογράφος που έχει στο ενεργητικό του συνεργασίες με τη Chanel, το Interview και τον Snoop Dogg παίρνει μέρος στο Athens Photo Festival 2022 και παρουσιάζει τη νέα του έκδοση στο βιβλιοπωλείο Hyper Hypo.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Με απόλυτη λεπτομέρεια: αράχνες που πηδούν, σταγόνες νερού που πέφτουν και πολλά άλλα - σε εικόνες

Φωτογραφία / Αράχνες που πηδούν, σταγόνες νερού που πέφτουν: Η ομορφιά της φύσης σε απόλυτη λεπτομέρεια

Ο φωτογράφος Craig Loechel εστιάζει με τους macro φακούς του και αποτυπώνει την ομορφιά της φύσης, αποκαλύπτοντας λεπτομέρειες που συνήθως δεν φαίνονται με γυμνό μάτι.
THE LIFO TEAM

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ