Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα

0

Στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι», το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει τη μεγάλη έκθεση με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός». Πρόκειται για μια σπάνια έκθεση για τα κεραμικά και τα σχέδια που εμπνεύστηκε ο Πικάσο από την αρχαιότητα σε συνομιλία με αρχαία έργα, σε επιμέλεια του Καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη και του Olivier Berggruen. Για πρώτη φορά 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης. 

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

Η ΜΕΛΑΝΟΜΟΡΦΗ ΚΑΤΣΙΚΑ

Κατά τη διάρκεια της μακράς και παραγωγικής σταδιοδρομίας του ο Πικάσο εμπνεύστηκε από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, τις οποίες διαρκώς επεξεργαζόταν και αναδιαμόρφωνε. Η κλασική παράδοση παρείχε ένα λεξιλόγιο ατελείωτων δυνατοτήτων προς χειρισμό και τροποποίηση. Σημαντική μεταξύ αυτών των πηγών υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, με τη διαχρονική μυθολογία της και την πλουσιότατη εικονογραφία της.

Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

ΤΑΥΡΟΣ / ΜΙΝΩΤΑΥΡΟΣ

Από την εποχή ακόμα που αποτύπωνε γύψινα εκμαγεία αρχαίων γλυπτών, ο Πικάσο γοητεύτηκε από διάφορα θέματα της ελληνικής μυθολογίας, θέματα που διασκεδάζουν το τετριμμένο ή που δηλώνουν τις συγκρουόμενες παρορμήσεις του ανθρώπου.

Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO
Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΕΙΡΗΝΙΚΗ

Στο έργο του Πικάσο αναδύθηκε και μια άλλη εικόνα της Ελλάδας, μια εικόνα ειρηνική, στην οποία αρχαία θέματα και μύθοι οδηγούν στο εξιδανικευμένο όραμα μιας διαχρονικής Αρκαδίας, όραμα που ο Πικάσο επεξεργάστηκε σε γλυπτά και κεραμικά μετά το τέλος του πολέμου. Η αρχαία Ελλάδα ενέπνευσε τον Πικάσο κυρίως μετά τη δεκαετία του '40, μέσα από τα μοτίβα και την εικονογραφία της. Τα έργα αυτά, ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα πρωιμότερα, δεν έχουν την ίδια στενή σχέση με την ελληνική μυθολογία.

Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

ΚΑΤΣΙΚΑΚΙ ΠΟΥ ΚΑΘΕΤΑΙ

Τη δεκαετία του '50, στο χωριουδάκι Βαλορί, ο Πικάσο δημιούργησε ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων κεραμικής, τα οποία αφενός παραπέμπουν σε μια γενική ιδέα ενός μυθικού παρελθόντος αφετέρου αντλούν από διαχρονικές εικόνες, όπως φαύνους, πουλιά, μουσικούς κλπ.

Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO
Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

ΣΤΙΒΑΡΑ ΣΧΗΜΑΤΑ, ΠΑΛΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ

Η γραμμή είναι το μέσο με το οποίο διαιρείται ο χώρος και δημιουργείται φως. Αυτό που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει ως «απόλυτη σαφήνεια» των διαχρονικών, στιβαρών σχημάτων της αρχαιότητας (το απολλώνιο) και η διάρρηξη του σχήματος, δηλαδή η γραμμή, αμφιταλαντευόμενη και αντιδραστική, ή η αποδόμηση της μορφής ορισμένων κεραμικών, αποτελούν βασική συνιστώσα του έργου του Πικάσο. Ιδιαίτερη σημασία έχει η γραμμή, είτε πρόκειται για σχέδια της δεκαετίας του '20 και του '30 είτε για αγγειογραφίες, που τόσο θυμίζουν τα αττικά αγγεία για παράδειγμα. 

Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Με τα κεραμικά και τα γλυπτά που δημιούργησε στο Βαλορί ο Πικάσο κατέφυγε στη μνήμη και την εμπειρία προκειμένου να χτίσει το δικό του theatrum mundi, μια φαντασία αρκαδικής ζωής, που έμοιαζε εφικτή σε μια περίοδο σχετικής ευτυχίας στη ζωή του. Οι πρωταγωνιστές αυτών των ζωντανών πινάκων από κεραμικό, γλυπτά γυναικών με τη μορφή φρούτων και άλλων οργανικών σχημάτων, αποτελούν αναμφίβολα προέκταση του καλλιτέχνη, μια απτή έκφραση του κόσμου που έλεγχε. Ο Πικάσο δεν αρκέστηκε στην παρατήρηση του κόσμου· δημιούργησε έναν κόσμο όπως εκείνος τον επιθυμούσε, σαν μυθικός γλύπτης της αρχαίας ελληνικής παράδοσης.
 
Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

Ο ΠΙΚΑΣΟ ΜΕ ΜΑΣΚΑ ΜΙΝΩΤΑΥΡΟΥ

Ο Pablo Picasso φορώντας μάσκα Mινώταυρου στην παραλία στο Golfe Juan κοντά στο Vallauris, το 1949... Ο Μινώταυρος, διονυσιακό πλάσμα, μισός άνθρωπος και μισός ζώο, αναδείχτηκε σε σύμβολο των σκοτεινότερων πτυχών της ανθρώπινης ψυχής και μαζί του παραλογισμού του πολέμου, που ξεσπούσε τη δεκαετία του '30. Για τον Πικάσο, ο διονυσιακός Μινώταυρος λειτούργησε ως μεταφορά της δημιουργικής πράξης και της παραγωγής αντιφατικών και διφορούμενων εικόνων, που εξέφραζαν με τα συναισθήματα και τις ιδέες του. 

Φωτ.: Gjon Mili

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO
Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

ΑΡΧΑΙΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

Τόσο το απολλώνιο όσο και το διονυσιακό είναι εκφάνσεις της Αρκαδίας, όπως στον πίνακα του Νικολά Πουσέν Et in Arcadia Ego, όπου, μέσα σε ένα ειδυλλιακό περιβάλλον, οι ήρεμες μορφές συνειδητοποιούν την τραγική όσο και αναπόφευκτη κατάληξη όλων, τον θάνατο. Αντίθετα από τον Απόλλωνα, ο Διόνυσος αντιπροσωπεύει τις οργιαστικές δυνάμεις της βούλησης, της αδάμαστης επιθυμίας. 

Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter

ΓΛΑΥΞ

Την κεραμική, αρχαία και νεότερη, και τα εμπνευσμένα από την αρχαιότητα έργα του Πικάσο (οι Τρεις Χάριτες ή η εικονογράφηση για τη Λυσιστράτη του Αριστοφάνη) συνδέουν, εκτός της εικονογραφίας, η μορφή και το σχέδιο. 

Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO

Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO
Η αβίαστη συνομιλία του Πικάσο με την αρχαία Ελλάδα Facebook Twitter
ΜΕΙΞΟΓΕΝΗ, ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΑ ΟΝΤΑ: Προς το τέλος της δεκαετίας του '20, φαύνοι, Κένταυροι και Μινώταυροι εμφανίζονται συχνά στο έργο του Πικάσο, καταδεικνύοντας τη σχέση του καλλιτέχνη με την αρχαιότητα και την έλξη που ασκούν επάνω του πράξεις απαγορευμένες ή παρεκβατικές.  Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / LIFO
|article_full|
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

«Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι»: Τι θα δούμε στην πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση

Η πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση είναι γεγονός

Η Κέιτ Κουτρουμπούση και ο Χριστόφορος Μαρίνος μιλούν για μια έκθεση φτιαγμένη από 500 κομμάτια που ξεδιπλώνουν το πολύπτυχο ενός ανένταχτου καλλιτέχνη, αυθεντικού drifter και αιώνια έφηβου συγγραφέα και εικαστικού.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
John Craxton (1922-2009): Ερωτευμένος με την Ελλάδα

John Craxton: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Βρετανού ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη

Ερωτευμένος με την Ελλάδα! Αυτό ήταν ο John Craxton και ο τίτλος της έκθεσης έργων του στο Μουσείο Μπενάκη «Μια ελληνική ψυχή» αποτυπώνει ακριβώς την προσωπικότητα ενός ανθρώπου που αγάπησε έναν τόπο, σχεδόν εμμονικά.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η καθημερινή ζωή μου με τον Τσαρούχη. Από τον Γιώργο Ορφανό.

Η καθημερινή ζωή μου με τον Τσαρούχη. Από τον Γιώργο Ορφανό.

28 χρόνια μετά το θάνατό του, ο μεγάλος δάσκαλος παραμένει ένα γοητευτικό αίνιγμα. Σε αυτήν την σπάνια, αποκλειστική μαρτυρία που μας επέδωσε το 2000 ο πιστός φίλος και μαθητής του, Γιώργος Ορφανός, σκιαγραφεί με χαρισματική ενάργεια την καθημερινή του ζωή δίπλα στον μεγάλο στοχαστή και καλλιτέχνη
ΠΡΟΣΩΠΑ
«Μέσα σ’ αυτόν τον πίνακα του Μπρέγκελ, δεν νιώθω πια κανένα φόβο»

«Μέσα σ’ αυτόν τον πίνακα του Μπρέγκελ, δεν νιώθω πια κανένα φόβο»

Ο επιφανής Αμερικανός κριτικός τέχνης Τζέρι Σαλτζ περνά τις μέρες της καραντίνας «κατοικώντας μέσα στο διάσημο έργο "Ο θρίαμβος του θανάτου", το μεγαλειώδες πανοραμικό πανδαιμόνιο που ζωγράφισε ο Πίτερ Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος πριν από πεντακόσια σχεδόν χρόνια. ― Προτιμήστε την desktop έκδοση του άρθρου.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική

Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική

Μια έκθεση το Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης με μερικά από τα πιο σπουδαία έργα του μεγάλου γερμανού ζωγράφου, ανατρέπει την πάγια πεποίθηση που υπάρχει στην ιστορία της τέχνης ότι τα χαρακτικά απλώς προηγούνται των πινάκων ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ