Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter

Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου

0

Ο Μιχάλης Οικονόμου γεννήθηκε το 1888 στον Πειραιά, και πήρε τα πρώτα του μαθήματα ζωγραφικής από τον Βολανάκη. Όταν ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές έφυγε στο Παρίσι για να σπουδάσει ναυπηγική, τον κέρδισε όμως ο χρωστήρας και σύντομα ενεγράφη στην Académie des Beaux-Arts. Τα επόμενα είκοσι χρόνια παρέμεινε στη Γαλλία, την χώρα που επηρέασε βαθιά το σύνολο της ζωγραφικής του. Το έργο των Μανέ και Ματίς, καθώς και οι σύγχρονες θεωρίες περί σύνθεσης και χρώματος λειτούργησαν ως θεωρητική βάση την οποία επεξεργάστηκε προκειμένου να αρθρώσει το δικό του καλλιτεχνικό όραμα. Ωστόσο, όπως έχει πει και η Δρ. Αφροδίτη Κούρια, συγγραφέας της μονογραφίας για τον Μιχάλη Οικονόμου, όποιες κι αν είναι οι καλλιτεχνικές συγγένειες του Οικονόμου με τις δυτικοευρωπαϊκές καλλιτεχνικές τάσεις, η βάση και τα ουσιώδη χαρακτηριστικά της τέχνης του είναι το έντονα προσωπικό του ύφος, η σφραγίδα ενός sui generis ταλέντου που επιδίωξε να μετατρέψει τον εξωτερικό κόσμο σε εικόνες μια εσωτερικής αλήθειας.

Ο Οικονόμου αντλεί την πλειοψηφία των θεμάτων του από τη φύση. Εμπνέεται είτε από τα τοπία του νότου της Γαλλίας, είτε κυρίως από τα ελληνικά τοπία. Ταπεινά «σπίτια που ονειρεύονται» δίπλα στη θάλασσα, μύλοι, φάροι, παλιές γέφυρες και ακτές γεμίζουν τους πίνακες του με γήινα, χθόνια χρώματα και λεπταίσθητο φως που διηθεί τις εικόνες του, ενώ η ανθρώπινη παρουσία είναι διακριτική. Όπως θα έπρεπε ίσως να είναι και στη ζωή.

Από το 1913 μέχρι το 1926 έκανε δύο ατομικές εκθέσεις στο Παρίσι και μία στο Λονδίνο, ενώ πήρε μέρος και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Την πρώτη στην Ελλάδα έκθεσή του την έκανε στον «Παρνασσό». Το 1929 εξέθεσε στο φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου του Πειραιά νεότερη έκθεσή του.

Το 1932, μπήκε στο Δρομοκαΐτειο, έχοντας πληγεί από προϊούσα εγκεφαλική παράλυση, κατάληξη σύφιλης από την οποία έπασχε. Τον Μάιο του επόμενου χρόνου, πέθανε στο Δρομοκαΐτειο.

Αν και έχει μια ιδιοσυγκρασιακή δύναμη που αποδείχτηκε εντυπωσιακά ανθεκτική στα χρόνια, ο Οικονόμου δεν έγινε ποτέ ιδιαίτερα γνωστός - κι αν ορισμένοι συλλέκτες ενδιαφέρθηκαν για αυτόν, τούτο συνέβη μετά τον θάνατό του. Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μια υπόκωφη κινητικότητα γύρω από το έργο του και αρκετά έργα του εμφανίζονται στις δημοπρασίες πιάνοντας ιδιάιτερα υψηλές τιμές.

Στο άρθρο αυτό, σας παρουσιάζουμε 11 μάλλον ετερόκλητα έργα του, από τις πρόσφατες δημοπρασίες του Sothebys, σε υψηλή ανάλυση. Είναι απόλαυση να τα κοιτάζεις...

Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Τοπίο με κυπαρίσσια, λάδι σε φανέλα.
Τοπίο με κυπαρίσσια, λάδι σε φανέλα.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Από τον Ωρωπό: Το συγκεκριμένο έργο είναι ένα λαμπρό δείγμα των ποιητικών τοπίων του Μιχάλη Οικονόμου. Η λεπταίσθητη ατμόσφαιρα αποδίδεται μέσω μιας περιορισμένης παλέτας γήινων τόνων που φωτίζονται από το έντονο μπλε της θάλασσας και το γαλάζιο του ουρανού. Η τεχνική αυτή, μαζί με την ανάμειξη χρωμάτων και περιγραμμάτων προσδίδει στον πίνακα αυτόν μία αιθέρια και συνάμα ασαφή ποιότητα. Συχνά στις μονοχρωματικές συνθέσεις του καλλιτέχνη χρησιμοποιείται το χρώμα ως μέσο έκφρασης της έξαρσης, σαν ένα συναίσθημα που κυριαρχεί στο σύνολο. Ακόμα και τα στοιχεία που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως αφηγηματικά στοιχεία, επιτελούν έναν αμιγώς χρωματικό ρόλο. Εξ ου και οι ανθρώπινες φιγούρες, όπου αυτές εμφανίζονται, δεν ζωντανεύουν την εικόνα αλλά αποτελούν απλά αφορμή για μια πιτσιλιά χρώματος ή ιδιαίτερης τεχνοτροπίας.
Από τον Ωρωπό: Το συγκεκριμένο έργο είναι ένα λαμπρό δείγμα των ποιητικών τοπίων του Μιχάλη Οικονόμου. Η λεπταίσθητη ατμόσφαιρα αποδίδεται μέσω μιας περιορισμένης παλέτας γήινων τόνων που φωτίζονται από το έντονο μπλε της θάλασσας και το γαλάζιο του ουρανού. Η τεχνική αυτή, μαζί με την ανάμειξη χρωμάτων και περιγραμμάτων προσδίδει στον πίνακα αυτόν μία αιθέρια και συνάμα ασαφή ποιότητα. Συχνά στις μονοχρωματικές συνθέσεις του καλλιτέχνη χρησιμοποιείται το χρώμα ως μέσο έκφρασης της έξαρσης, σαν ένα συναίσθημα που κυριαρχεί στο σύνολο. Ακόμα και τα στοιχεία που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως αφηγηματικά στοιχεία, επιτελούν έναν αμιγώς χρωματικό ρόλο. Εξ ου και οι ανθρώπινες φιγούρες, όπου αυτές εμφανίζονται, δεν ζωντανεύουν την εικόνα αλλά αποτελούν απλά αφορμή για μια πιτσιλιά χρώματος ή ιδιαίτερης τεχνοτροπίας.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Κατά μήκος της ακτής, λάδι σε καμβά.Ο πίνακας αυτός εκφράζει τον λυρισμό στα τοπία του Οικονόμου, Οι χθόνιοι τόνοι κυριαρχούν και υπογραμμίζονται από την θάλασσα και το κόκκινο πανί. Οι εγγενής γαλήνη της σκηνής τονίζεται από τον αντικατοπτρισμό της σελήνης στα αρυτίδιαστα ύδατα της θάλασσας, σαν άλλο όνειρο μεσογειακής θερινής νυκτός.
Κατά μήκος της ακτής, λάδι σε καμβά. Ο πίνακας αυτός εκφράζει τον λυρισμό στα τοπία του Οικονόμου, Οι χθόνιοι τόνοι κυριαρχούν και υπογραμμίζονται από την θάλασσα και το κόκκινο πανί. Οι εγγενής γαλήνη της σκηνής τονίζεται από τον αντικατοπτρισμό της σελήνης στα αρυτίδιαστα ύδατα της θάλασσας, σαν άλλο όνειρο μεσογειακής θερινής νυκτός.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Η Ακρόπολη, λάδι σε φανέλα. Έκτελεσμένο σχεδόν εξ ολοκλήρου σε αποχρώσεις του καφέ και του λευκού, το έργο αυτό απεικονίζει αθηναϊκά σπίτια και την Ακρόπολη σε απόσταση. Ο Οικονόμου ζωγράφισε την Ακρόπολη σε πολλά έργα του από διαφορετικές γωνίες και με πολύ διαφορετικό φωτισμό. Η Αφροδίτη Κούρια αναφέρει για το συγκεκριμένο έργο: "Ζωγραφισμένο με ακραία αντίθεση φωτός και σκιάς, ένα λευκό στριφογυριστό δρομάκι καθοδηγεί το μάτι μας προς τον ιερό λόφος όπου αναπαύεται ο Παρθενών. Πρόκειται σαφώς για ένα ιδιοσυγκρασιακό έργο που κορυφώνεται με ένα δραματικά ταραχώδες τοπίο... Σύμφωνα με τη σύζυγο του καλλιτέχνη, ο Οικονόμου αναφέρθηκε σε ένα "χρυσό φως" μέσα στο οποίο έβλεπε την Ακρόπολη. Οι ζεστοί τόνοι επενδύουν την σύνθεση, ενώ η υφή του πανιού δίνει στον θεατή μια αίσθηση ομοιογένειας."
Η Ακρόπολη, λάδι σε πανί. Έκτελεσμένο σχεδόν εξ ολοκλήρου σε αποχρώσεις του καφέ και του λευκού, το έργο αυτό απεικονίζει αθηναϊκά σπίτια και την Ακρόπολη σε απόσταση. Ο Οικονόμου ζωγράφισε την Ακρόπολη σε πολλά έργα του από διαφορετικές γωνίες και με πολύ διαφορετικό φωτισμό. Η Αφροδίτη Κούρια αναφέρει για το συγκεκριμένο έργο: "Ζωγραφισμένο με ακραία αντίθεση φωτός και σκιάς, ένα λευκό στριφογυριστό δρομάκι καθοδηγεί το μάτι μας προς τον ιερό λόφος όπου αναπαύεται ο Παρθενών. Πρόκειται σαφώς για ένα ιδιοσυγκρασιακό έργο που κορυφώνεται με ένα δραματικά ταραχώδες τοπίο... Σύμφωνα με τη σύζυγο του καλλιτέχνη, ο Οικονόμου αναφέρθηκε σε ένα "χρυσό φως" μέσα στο οποίο έβλεπε την Ακρόπολη. Οι ζεστοί τόνοι επενδύουν την σύνθεση, ενώ η υφή του πανιού δίνει στον θεατή μια αίσθηση ομοιογένειας."
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Σπίτι και μορφές δίπλα στη θάλασσα, λάδι σε καμβά.
Σπίτι και μορφές δίπλα στη θάλασσα, λάδι σε καμβά.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Γέφυρα στην Ελλάδα, λάδι σε ξύλο.
Γέφυρα στην Ελλάδα, λάδι σε ξύλο.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Το σπίτι στην εξοχή (La maison a la campagne), λάδι σε καμβά.
Το σπίτι στην εξοχή (La maison a la campagne), λάδι σε καμβά.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Οι θάμνοι (Les buissons), λάδι σε καμβά, 1911.
Οι θάμνοι (Les buissons), λάδι σε καμβά, 1911.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Σπίτι που ονειρεύεται, λάδι σε φανέλα. Το πλούσιο αυτό έργο αναδεικνύει το ταλέντο του Οικονόμου ώς κολορίστα και χειριστή του φωτός, με τις έντονες και ποικίλες αποχρώσεις του πορτοκαλί και του κίτρινου, έξυπνα συνδυασμένες με ροζ και μπλε, να καθρεφτίζονται στα ήρεμα νερά της θάλασσας. Το σύνολο μοιάζει με όαση που αχνοφαίνεται στην βάση ενός ήπιου, γήινου λόφου.
Σπίτι που ονειρεύεται, λάδι σε πανί.Το πλούσιο αυτό έργο αναδεικνύει το ταλέντο του Οικονόμου ώς κολορίστα και χειριστή του φωτός, με τις έντονες και ποικίλες αποχρώσεις του πορτοκαλί και του κίτρινου, έξυπνα συνδυασμένες με ροζ και μπλε, να καθρεφτίζονται στα ήρεμα νερά της θάλασσας. Το σύνολο μοιάζει με όαση που αχνοφαίνεται στην βάση ενός ήπιου, γήινου λόφου.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Δένδρα σε ελληνικό τοπίο, λάδι σε καμβά.
Δένδρα σε ελληνικό τοπίο, λάδι σε καμβά.
Ένας κρυφός Έλληνας ζωγράφος που ήρθε η στιγμή να εκτιμηθεί εκ νέου Facebook Twitter
Στο χωράφι, λάδι σε καμβά
Στο χωράφι, λάδι σε καμβά
Εικαστικά
0

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Η Στέγη ανοίγει το φετινό της ρεπερτόριο με το βλέμμα (ξανά) στραμμένο προς το μέλλον, συνεργαζόμενη με τον προβοκάτορα Ελληνογάλλο σκηνοθέτη στο πρότζεκτ «GENER8ION», με τρεις μικρού μήκους ταινίες του που θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα με τη μορφή βίντεο εγκαταστάσεων σε τρεις διαφορετικούς χώρους.
ΟΘΟΝΕΣ
H Nέα Υόρκη του Έντουαρντ Χόπερ

H Nέα Υόρκη του Έντουαρντ Χόπερ

Τα θεμελιώδη για την τέχνη του αστικά μοτίβα εμπνευσμένα από τη Νέα Υόρκη - θέατρα, εστιατόρια, γραφεία, με τους κατοίκους της πόλης, μόνους, μελαγχολικούς, αποξενωμένους, πρωταγωνιστούν στη μεγάλη αναδρομική του στο Whitney Museum of American Art.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι»: Τι θα δούμε στην πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση

Η πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση είναι γεγονός

Η Κέιτ Κουτρουμπούση και ο Χριστόφορος Μαρίνος μιλούν για μια έκθεση φτιαγμένη από 500 κομμάτια που ξεδιπλώνουν το πολύπτυχο ενός ανένταχτου καλλιτέχνη, αυθεντικού drifter και αιώνια έφηβου συγγραφέα και εικαστικού.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
John Craxton (1922-2009): Ερωτευμένος με την Ελλάδα

John Craxton: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Βρετανού ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη

Ερωτευμένος με την Ελλάδα! Αυτό ήταν ο John Craxton και ο τίτλος της έκθεσης έργων του στο Μουσείο Μπενάκη «Μια ελληνική ψυχή» αποτυπώνει ακριβώς την προσωπικότητα ενός ανθρώπου που αγάπησε έναν τόπο, σχεδόν εμμονικά.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η καθημερινή ζωή μου με τον Τσαρούχη. Από τον Γιώργο Ορφανό.

Η καθημερινή ζωή μου με τον Τσαρούχη. Από τον Γιώργο Ορφανό.

28 χρόνια μετά το θάνατό του, ο μεγάλος δάσκαλος παραμένει ένα γοητευτικό αίνιγμα. Σε αυτήν την σπάνια, αποκλειστική μαρτυρία που μας επέδωσε το 2000 ο πιστός φίλος και μαθητής του, Γιώργος Ορφανός, σκιαγραφεί με χαρισματική ενάργεια την καθημερινή του ζωή δίπλα στον μεγάλο στοχαστή και καλλιτέχνη
ΠΡΟΣΩΠΑ
«Μέσα σ’ αυτόν τον πίνακα του Μπρέγκελ, δεν νιώθω πια κανένα φόβο»

«Μέσα σ’ αυτόν τον πίνακα του Μπρέγκελ, δεν νιώθω πια κανένα φόβο»

Ο επιφανής Αμερικανός κριτικός τέχνης Τζέρι Σαλτζ περνά τις μέρες της καραντίνας «κατοικώντας μέσα στο διάσημο έργο "Ο θρίαμβος του θανάτου", το μεγαλειώδες πανοραμικό πανδαιμόνιο που ζωγράφισε ο Πίτερ Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος πριν από πεντακόσια σχεδόν χρόνια. ― Προτιμήστε την desktop έκδοση του άρθρου.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ