Σχεδιάζοντας Αειφόρους Προορισμούς από την αξιολόγηση μέχρι την πιστοποίηση

Σχεδιάζοντας Αειφόρους Προορισμούς από την αξιολόγηση μέχρι την πιστοποίηση Facebook Twitter
0

OΛΟΙ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΑΕΙΦΟΡΙΑ και βιωσιμότητα σε όλα! Είναι όμως μια νέα πραγματικότητα ή η μόδα των πυροτεχνημάτων θα μας παρασύρει, με αποτέλεσμα να χάσουμε την ουσία και να εστιάσουμε σε κάτι άτοπο και απροσδιόριστο;

Ένα είναι το σίγουρο, ότι οι πόλεις του σήμερα, αλλά περισσότερο του αύριο, έχουν ανάγκη ένα μοντέλο αειφορου ύπαρξης, λειτουργίας, σχεδιασμού και ανάπτυξης, ώστε να παρέχουν έναν τρόπο ζωής, βάσει του οποίου θα σχεδιάζονται δράσεις και προϊόντα με στόχο την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου και την προβολή του ανθρώπου και των δημιουργημάτων του. Με αυτόν τον τρόπο θα δοθεί η δυνατότητα δημιουργίας δομών και διαδικασιών για την προώθηση της διαφορετικότητας, της ανθεκτικότητας και της κοινωνικής συνοχής της πόλης. Αυτή η ανάλυση θα μπορούσε να συνεχιστεί επί μακρόν, αλλά για τις ανάγκες αυτής της παρουσίασης πρέπει να επικεντρωθεί στην ουσία της αειφορίας και στον τρόπο που επηρεάζει τη ζωή μιας σύγχρονης πόλης, όπως η Αθήνα, έτσι ώστε ο κάτοικος, ο επισκέπτης, ο μαθητής, ο επαγγελματίας, ο startupper, ο μπλόγκερ, να είναι σε θέση να διακρίνουν και να εκτιμήσουν τη διαφορά. Τι αφορά, λοιπόν, η αειφορία; Τι φέρνει σε μια πόλη, σε έναν τουριστικό προορισμό μια ανάλογη κατάκτηση;

Ioannis Pappas
Δρ Ιωάννης Παππάς

Είναι πια διαπιστωμένο, μετρημένο βάσει αναρίθμητων δημοσκοπήσεων σε όλο τον πλανήτη, ότι ο πολίτης νοιάζεται πολύ περισσότερο για το μέλλον του και την κλιματική αλλαγή απ’ ό,τι παλιότερα. Σε επίπεδο αστικού περιβάλλοντος ή γενικότερα προορισμών που επισκεπτόμαστε για διακοπές ή επαγγελματικούς λόγους, η ανάγκη για ένα λιγότερο επιβαρυντικό για το περιβάλλον ταξίδι είναι αυτό που κερδίζει σημαντικά έδαφος, μαζί με την ανάγκη για αυθεντική εμπειρία και υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας. Ο σύγχρονος ταξιδιώτης αναζητά σε πολύ μεγάλο ποσοστό την εμπειρία αυτή, θέλει να επιβραβεύσει προορισμούς που σχεδιάζουν και υλοποιούν δράσεις ανθεκτικότητας για το προϊόν τους και την εμπειρία που θα του χαρίσει, και αυτό δέχεται να το πληρώσει ακριβότερα! Όπως βλέπουμε, η πανδημία απλώς επιτάχυνε αυτήν τη μετάβαση, δεν την σταμάτησε. Οπότε τα πράγματα δείχνουν να έχουν πάρει μια κατεύθυνση, σύμφωνα με την οποία οι πόλεις του μέλλοντος, για να μπορούν να είναι προορισμοί που προσφέρουν αξιόλογο τουριστικό προϊόν αλλά και μια ποιότητα ζωής στους πολίτες τους, θα πρέπει να λειτουργούν βάσει ενός αειφορικού μοντέλου ανάπτυξης και δημιουργίας.

Στην περίπτωση της Αθήνας είναι προφανές ότι καθώς είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, οι πιέσεις για μετάβαση σε ένα μοντέλο ανθεκτικότητας, αειφορίας, ψηφιοποίησης, απανθρακοποίησης και προσβασιμότητας είναι τεράστιες.

Θα ρωτήσει κάποιος πώς γίνεται αυτό, τι πρέπει να κάνει ένας προορισμός για να το πετύχει. Σίγουρα πολλά, ειδικά αν είναι μακριά από τους στόχους για αειφόρο ανάπτυξη των Ηνωμένων Εθνών, πολύ λιγότερα, όμως, αν η πορεία έχει σχεδιαστεί με ακρίβεια, έχει γίνει μια προετοιμασία για την υλοποίηση, έχουν βρεθεί οι πόροι που θα βοηθήσουν στη μετάβαση αυτή και υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι που θα διαχειριστούν και θα προωθήσουν τον προορισμό, ώστε το σχέδιο δράσης να υλοποιηθεί σωστά. Μα, πάνω απ’ όλα, για να γίνει πραγματικότητα αυτό, είναι απολύτως αναγκαίο να υπάρχει η συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, συμπόρευση με την επιχειρηματική κοινότητα και η δέσμευση μιας ηγεσίας με όραμα. 

Ο απλός ταξιδιώτης, όμως, και οι σημαντικοί παράγοντες του παγκόσμιου τουρισμού πώς αντιμετωπίζουν μια τέτοια αλλαγή; Θα έλεγε κάποιος, πολύ θετικά! Τελευταία, πολύ μεγάλοι καθετοποιημένοι οργανισμοί τουρισμού, όπως η TUI Group, δηλώνουν ότι το μέλλον είναι η αειφορία σε επίπεδο προορισμού και το ζητούμενο είναι η άμεση μετάβαση. Η easyJet Holidays δημιουργεί συνεργασίες για την υποστήριξη της μετάβασης των προορισμών σε ένα πιο αειφόρο μοντέλο λειτουργίας, με παράδειγμα εφαρμογής τη Ρόδο. Πρόσφατα, πολλοί προορισμοί στην Ελλάδα, όπως η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Ρόδος, επέλεξαν να αξιολογηθούν σε επίπεδο αειφορίας με βάση τα κριτήρια του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού (GSTC). Το ίδιο επέλεξε και η Αθήνα, με την αξιολόγηση να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος του 2021 και να προσφέρει στην πρωτεύουσα της χώρας ένα σημαντικό εργαλείο για τη μετάβασή της στην επόμενη ημέρα της αειφορίας. Να σημειωθεί ότι αυτό το εγχείρημα συμβαίνει πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και σίγουρα είναι μια πρόκληση. Ήδη ο προορισμός, μέσω των εκπροσώπων του, έχει δεσμευτεί να ακολουθήσει τα βήματα για την πιστοποίησή του ως αειφόρου στο πλαίσιο του οικοσυστήματος προτύπων του GSTC, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τους εμβληματικούς προορισμούς της ευρύτερης περιοχής αλλά και της χώρας.

Βέβαια, θα έλεγε κάποιος ότι στην περίπτωση της Αθήνας είναι λίγο-πολύ προφανές ότι θα πήγαινε προς μια τέτοια κατεύθυνση, ίσως μάλιστα δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό, γιατί είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και οι πιέσεις για μετάβαση σε ένα μοντέλο ανθεκτικότητας, αειφορίας, ψηφιοποίησης, απανθρακοποίησης και προσβασιμότητας είναι τεράστιες. Οι άλλοι προορισμοί της χώρας, που όλοι μαζί συνιστούν την εικόνα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μπορούν; Είναι έτοιμοι να κάνουν αυτό το άλμα; Γιατί η διεθνής αγορά το ζητάει, είναι δεδομένο. Εδώ η απάντηση δεν είναι εύκολη, κυρίως γιατί η πραγματικότητα είναι πάντα πολύ πιο μακριά από μια πολιτική δήλωση για ένα πράσινο νησί ή ένα ευχολόγιο για το πόσο άμεσα θα μπορούσε να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα μιας πόλης ή ακόμα και το επίπεδο net zero. Τελικά, όσον αφορά τους επισκέπτες (όχι τους τουρίστες) του προορισμού, τα πάντα θα κριθούν και θα κρίνονται από τους πολίτες του προορισμού. Όλα ξεκινούν βλέποντας τη ζωή μας στην πόλη μέσα από την ανάγκη μας για ποιότητα σε όλα τα επίπεδα. Η αυθεντικότητα ενός προορισμού κρίνεται από το αν ο πολίτης του αλλοτριώνεται στο πέρασμα του χρόνου από κάτι άγνωστο γι’ αυτόν ή όχι. Και αν θέλουμε να μιλήσουμε για τον τρόπο που θα την ενισχύσουμε με όρους αειφορίας, θα πρέπει να κοιτάξουμε πρώτα χαμηλά, στις γειτονιές και στους ανθρώπους του τόπου, να σχεδιάσουμε το μέλλον βάσει των αξιών των ίδιων των ανθρώπων, με όραμα, στρατηγικό πλάνο και ηγεσία. Τα υπόλοιπα θα έρθουν και σίγουρα θα επιβραβευτούν από τον υπεύθυνο ταξιδιώτη.

Green Evolution SA

ADM The Green Issue

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM The Green Issue

ADM: TΗΕ GREEN ISSUE

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador αφιερωμένη στις creative ομάδες, τους αρχιτέκτονες και τις επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί ήδη πως η βιωσιμότητα, η αειφόρος ανάπτυξη και η πράσινη προσέγγιση, δεν είναι απλώς trend αλλά η ανάγκη για μια τεράστια αλλαγή στη φιλοσοφία της ζωής μας, της αγοράς, της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα αγαπά το design

Design / Η Αθήνα αγαπά το design

Σε μερικούς από τους νέους χώρους που επισκεπτόμαστε καθημερινά στην Αθήνα, οι υφές, τα φώτα, το πάτωμα, τα υλικά, η χρωματική παλέτα, κάθε στοιχείο του σχεδιασμού επιλέχθηκε με προσοχή. Από έναν φούρνο μέχρι ένα νυχάδικο, ο σύγχρονος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός καλείται να αφηγηθεί ιστορίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τάση: Μία νέα βίλα

ADM 3/22: The Leisure Architecture Issue / Iδέες για τη νέα βίλα

Tο παρόν αποτίει φόρο τιμής στο παρελθόν ολοένα και συχνότερα, έχοντας όμως το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Ακριβώς εκεί όπου ο εξωτικός μπρουταλισμός φλερτάρει με τις νέες προδιαγραφές βιωσιμότητας και εμπνέεται από την ένωση του ακατέργαστου με το εκλεπτυσμένο γεννιούνται οι ιδέες για τη νέα βίλα.
ΝΤΟΓΙΑ ΚΑΡΟΛΙΝΗ
Fluid geometries: Οι νέες γεωμετρίες στις πισίνες

ADM 3/22: The Leisure Architecture Issue / Fluid geometries: Οι νέες γεωμετρίες στις πισίνες

Τα αρχιτεκτονικά γραφεία έχουν ανακαλύψει πεδίο δόξης λαμπρό στον σχεδιασμό της πισίνας, μεταξύ άλλων, γιατί έτσι αυξάνεται η αξία του ακινήτου. Ποιες είναι οι νέες γεωμετρίες αυτής της τάσης;
ΝΤΟΓΙΑ ΚΑΡΟΛΙΝΗ
Ποιο διαμέρισμα ταιριάζει στη Θεσσαλονίκη του αύριο;

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE / Ποιο διαμέρισμα ταιριάζει στη Θεσσαλονίκη του αύριο;

Επενδύσεις, νέα μεγάλα έργα αλλά και οι αλλαγές στον διεθνή τρόπο ζωής δίνουν νέα πνοή στην ανθρωπογεωγραφία της Θεσσαλονίκης. Η νέα γενιά κατοίκων που επιλέγει να ζήσει στην πόλη με τη μεσογειακή ατμόσφαιρα και την πολυπολιτισμική παράδοση αναζητά την αρχιτεκτονική που ταιριάζει στον τρόπο ζωής της. Γι’ αυτούς σχεδιάζει το αρχιτεκτονικό γραφείο της Ασπασίας Τάκα.
THE LIFO TEAM
Τα νέα λόμπι της Αθήνας έχουν γούστο

Design / Τα νέα λόμπι της Αθήνας έχουν γούστο

Χρησιμοποιώντας έργα τέχνης, εμβληματικά αντικείμενα design, επιβλητικά γλυπτά, πολυτελή ή urban στοιχεία και μη τυπικές ρεσεψιόν, περιμένοντας και όσους δεν διαμένουν στους επάνω ορόφους να δοκιμάσουν μπέιγκελ και να χορέψουν σε υπόγεια κλαμπ, τα καινούργια ξενοδοχειακά λόμπι της πόλης είναι κάτι παραπάνω από απλοί χώροι υποδοχής και αναμονής: αποτελούν μέρος μιας εμπειρίας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μυθιστορηματικές αφίξεις από ξηρά και θάλασσα

ADM 3/22: The Leisure Architecture Issue / Μυθιστορηματικές αφίξεις από ξηρά και θάλασσα

Δύο σύμβολα φήμης και αισθησιασμού έρχονται να προστεθούν στην υπηρεσία του σύγχρονου experiential travel. Ο λόγος για το κρουαζιερόπλοιο Queen Elizabeth 2, που αναμένεται να ενταχθεί στη συλλογή των ξενοδοχείων MGallery, και για το Orient Express Venice Hotel, τη «στατική συνέχεια» της πιο διάσημης αμαξοστοιχίας όλων των εποχών.
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΑΡΙΝΟΣ, CO-CURATED WITH TRAVELWORKS PR
Ένα μουσείο και μια αποβάθρα στο Λίβερπουλ ως υπενθύμιση του δουλεμπορίου και της σκλαβιάς

Design / Ένα μουσείο και μια αποβάθρα στο Λίβερπουλ ως υπενθύμιση του δουλεμπορίου και της σκλαβιάς

Το Ναυτικό Μουσείο βρίσκεται στο Λίβερπουλ, στο Royal Albert Dock, και επικεντρώνεται στη θαλάσσια ιστορία της πόλης. Θα ανακαινισθεί και θα συνδεθεί με το Μουσείο Δουλείας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΤΟΙΜΟ ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Μια εγκατάσταση - ανακατασκευή ενός σπιτιού με νοσταλγία για τη βομβαρδισμένη Βηρυτό

Design / Μια εγκατάσταση-ανακατασκευή ενός σπιτιού με νοσταλγία για τη βομβαρδισμένη Βηρυτό

Η πρόσοψη μεταφέρθηκε από τον Λίβανο στο Ηνωμένο Βασίλειο σε κομμάτια, και στη συνέχεια στήθηκε σε μια αναπαράσταση σε φυσικό μέγεθος στο μουσείο V&A από τεχνίτες της Βηρυτού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ