Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Άποψη της Βίλας Αντριάνα, στο Τίβολι. Φωτο: WIkimedia
0

Μια μαρμάρινη πλατφόρμα, περίτεχνα συντριβάνια νερού, αναδιπλούμενες γέφυρες. Έτσι κάπως ήταν η αίθουσα που ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρόγευμά του, μόνος ή με τους καλεσμένους του, και όπως φαντάζονται οι αρχαιολόγοι ένα πρόγευμα μαζί του θα ήταν ένα «σχεδόν θεατρικό θέαμα».

Όλα αυτά συνέβαιναν στην περίφημη Βίλα Αντριάνα, στην έπαυλή του στο σημερινό Τίβολι, που ήταν το καλοκαιρινό ανάκτορο του φιλέλληνα αυτοκράτορα και μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο.

Η βίλα που εκτείνεται σε περιοχή 200 στρεμμάτων θεωρείται μέχρι και σήμερα το πιο λαμπρό Ρωμαϊκό ανάκτορο όλων των εποχών, ανάλογο με το μεταγενέστερο Παλάτι των Βερσαλιών. Χτίστηκε περίπου το 210 μ.Χ. και τελικά έγινε μόνιμη κατοικία για τον Αδριανό που δεν ήθελε να μένει στην αυτοκρατορική έδρα, στον λόφο Παλατίνο, στη Ρώμη.

Η αίθουσα πρωινού, που αποτελεί ένα μόνο μέρος των ανασκαφών που διαρκούν δεκαετίες, αυτήν τη φορά δείχνει ότι ο Αδριανός ήθελε να τρώει με στιλ, όπως αποκαλύπτουν οι Ισπανοί αρχαιολόγοι, που μαζί με τους Ιταλούς συναδέλφους τους ανασκάπτουν πόντο-πόντο την έκταση.

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Η αίθουσα πρωινού αποτελεί ένα μόνο μέρος των ανασκαφών που διαρκούν δεκαετίες. Φωτό: Rafael Hidalgo Prieto/Pablo de Olavide University

Η αίθουσα του πρωινού είναι ένα από τα τριάντα κτίρια που έχουν βρεθεί μέσα στην έκταση, την ιδανική πόλη του Αυτοκράτορα που εμπνεύστηκε από την ελληνική, ρωμαϊκή και αιγυπτιακή αρχιτεκτονική για να χτίσει στη βίλα του ομοιώματα μνημείων που τον είχαν εντυπωσιάσει, όπως ένα αντίγραφο του Ναού της Αφροδίτης στην Κόρινθο, θέατρα, βιβλιοθήκες, κήποιυς, λουτρά, τεχνητές πισίνες, γκαλερί και ένα «παλάτι» που αποτελείται από πολλά δωμάτια με θέα σε μια μεγάλη κεντρική αυλή.

Στην αίθουσα του πρωινού οι επισκέπτες μπορούσαν να ξαπλώσουν σε κομψούς καναπέδες σε σχήμα U και να απολαύσουν ακριβά φαγητά και ποτά. Εκεί μπορούσαν να γευματίσουν σε ένα αποκλειστικό, πολυτελές περιβάλλον με τους ήχους του νερού και θέα στους περιποιημένους κήπους. Το φως πλημμύριζε την ημικυκλική αίθουσα μέσα από μεγάλα παράθυρα, ενώ η εξέδρα του φαγητού συνδεόταν με τέσσερις γειτονικές κρεβατοκάμαρες και τουαλέτες στολισμένες με πολύτιμους λίθους.

Σε όλο τον ρωμαϊκό κόσμο δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο, λέει ο ερευνητής αρχαιολόγος Rafael Hidalgo Prieto. «Ο αυτοκράτορας ήθελε να δείξει πράγματα που θα καθήλωναν τον επισκέπτη, κάτι που δεν είχε δει οπουδήποτε αλλού στον κόσμο και που θα υπήρχε μόνο στη Βίλα Αντριάνα». Ο Αδριανός είχε δημιουργήσει εκτός από τεχνητές λίμνες και μια τεχνητή πλωτή οδό που αντιπροσώπευε τον ποταμό Νείλο και μια βρύση προς τιμήν του νεαρού εραστή του Αντίνοου, ο οποίος πνίγηκε στην Αίγυπτο το 130 μ.Χ.

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Προτομή του αυτοκράτορα Ανδριανού. Φωτο: WIkimedia


Εκτός από την αίθουσα πρωινού υπήρχε και ένας άλλος εξωτερικός χώρος συμποσίων, που διέθετε ένα σιντριβάνι σε σχήμα κροκόδειλου, μεταξύ άλλων επιβλητικών χαρακτηριστικών.


Οι ειδικοί έχουν καταλήξει ότι ο Αδριανός δεν εγκατέλειψε ποτέ την ιδέα του μεγαλείου που του χρησίμευε για να ενισχύει το καθεστώς του ως θεϊκού αυτοκράτορα της Ρώμης στα μάτια των υπηκόων του. Και η βίλα ήταν μια «μηχανή» που αντιπροσώπευε τον αυτοκράτορα ως θεότητα.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρύσα Μαλτέζου: «Οι Έλληνες έχουμε φιλότιμο, αλλά μας ελκύει αφάνταστα το ραχάτι»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Χρύσα Μαλτέζου: «Για τον Θεό, δεν ρέει το αίμα του Περικλή στις φλέβες μας»

Η σημαντική Ελληνίδα ιστορικός και πρώην διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας αφηγείται την ζωή της με αφετηρία την Αλεξάνδρεια μιας άλλης εποχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Για τη διάσωση της μνήμης: Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας κλείνουν 30 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Για τη διάσωση της μνήμης: Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας κλείνουν 30 χρόνια

Γιορτάζοντας φέτος τα τριαντάχρονά τους, τα ΑΣΚΙ διοργανώνουν τον Φεβρουάριο στο Κέντρο Τεχνών του δήμου Αθηναίων ένα πολυμορφικό φεστιβάλ με τίτλο «Η Ιστορία μάς αφορά».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου

Μια αναδρομή / Οι σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου

Τα μεγάλα λάθη, οι αντιδημοκρατικές παρεμβάσεις και οι μοιραίες αποφάσεις: Δύο καθηγητές πανεπιστημίου αναλύουν το κόστος της βασιλείας και τις βαρύτατες ευθύνες του τελευταίου μονάρχη της Ελλάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σαπφώ: Τόσο γνωστή μα τόσο άγνωστη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαπφώ: Ένα διαχρονικό, παγκόσμιο, φεμινιστικό και queer σύμβολο

Τι κάνει τόσο ιδιαίτερη την ξακουστή ποιήτρια, συνθέτρια και παιδαγωγό από τη Λέσβο και γιατί 2.600 χρόνια μετά τη γέννησή της εξακολουθεί να προβληματίζει, να συγκινεί και να συναρπάζει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα: Ένας φανατικός πολέμιος της (ελληνικής) αρχαιοκαπηλίας

Ποιος ήταν ο αρχαιολόγος του ΜΕΤ που αφιέρωσε την καριέρα του στο κυνήγι των πλαστών και ύποπτων αντικειμένων - μεταξύ των οποίων και ο κυκλαδικός Αρπιστής της συλλογής Λέοναρντ Στερν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι μάς κάνει να πονάμε;

Ιδέες / Τι κάνει τους ανθρώπους να πονούν;

Τι είναι στον πυρήνα του ο ανθρώπινος πόνος και γιατί η ιατρική γνωρίζει πολλά, αλλά όχι τα πάντα, ώστε να χρειαζόμαστε τα πολιτιστικά εργαλεία της ιστορίας, της φιλοσοφίας και της τέχνης, προκειμένου να τον κατανοήσουμε: ένα σπουδαίο κείμενο του ακαδημαϊκού Rob Boddice, Ιστορικού του Πόνου, για την εμπειρία του πόνου, είτε αυτός είναι σωματικός είτε ψυχικός και συναισθηματικός.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Παρασκευή 06/01-Λαθουρίζα: Το αίνιγμα της αρχαίας Βάρης

Ιστορία μιας πόλης / Λαθούριζα: Το αίνιγμα της αρχαίας Βάρης

H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχαιολόγο Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου για την αρχαία Βάρη και τη Λαθούριζα, ρίχνοντας φως στην οικιστική και λατρευτική δραστηριότητα της υπαίθρου της Αττικής κατά την αρχαιότητα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δημήτρης Αθανασούλης: «Οι αρχαιολόγοι έχουν διασώσει ό,τι πολυτιμότερο προβάλλουμε σήμερα ως χώρα»

Portraits 2023 / Δημήτρης Αθανασούλης: «Οι αρχαιολόγοι έχουν διασώσει ό,τι πολυτιμότερο προβάλλουμε σήμερα ως χώρα»

Ο σημαντικός Έλληνας αρχαιολόγος και διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων είναι ο άνθρωπος που οραματίστηκε την επαναλειτουργία του ναού της Επισκοπής στη Σίκινο, του σπάνιου αρχιτεκτονήματος που χάρη στη μοναδικότητά του έλαβε το βραβείο Ευρωπαϊκής Πολιτισμικής Κληρονομιάς «Europa Nostra 2022».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ