Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη

2

"Την άνοιξη του 1820, ένας γεωργός από την Πλάκα, ο Κεντρωτάς ή Μποτόνης έσκαβε σε ένα πεζούλι, δικό του, κάτω από την Ανατολική Πύλη της αρχαίας πόλης.

[...] Έσκαβε λοιπόν, ο Κεντρωτάς μέσα στο πεζούλι του. Μα τι σκάψιμο έκανε; Ο Βουτιέ, αυτόπτης μάρτυρας, λίγα μέτρα παρακάτω με τους δύο ναύτες της Εσταφέτ, έψαχνε γι΄αρχαία. Γράφει λοιπόν, πως ο Έλληνας χωρικός έβγαζε πέτρες από κάτι ερείπια, πέτρες κατάλληλες για οικοδομή [....] Όταν φάνηκε η βαθιά τρύπα, ο Κεντρωτάς σκύβει και βλέπει κάτι μάρμαρα να ασπρίζουν. Πίσω του όμως είναι οι τρεις Γάλλοι. Καταλαβαίνει πως αυτά που βρήκε έχουν αξία και θέλει να τα κρύψει σκεπάζοντάς τα με χώματα. [...] Ο Βουτιέ δεν κατάλαβε την πονηριά του Έλληνα χωρικού και γράφει:«Είχε ανακαλύψει το επάνω μέρος ενός αγάλματος, σε πολύ κακή κατάσταση και αφού δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή του, ετοιμαζόταν να το ξανασκεπάσει με γκρεμίδια».

Δεν ήταν τόσο αφελής ο Κεντρωτάς. Όταν είδε [ο Βουτιε ]τον Κεντρωτά να σκύβει και να κοιτάζει μέσα στην σκοτεινή τρύπα, πλησίασε. Του έδωσε μερικά γρόσια φιλοδώρημα και με τη βοήθεια των δύο ναυτών έβγαλαν το επάνω μέρος του αγάλματος, από την τρύπα. Επίεσε τον Κεντρωτά να ψάξει και να βρει και το άλλο, το κάτω μέρος του αγάλματος. [...] Ο Κεντρωτάς δεν ήταν πολύ πρόθυμος. Ο λόγος είναι φανερός. Προσπαθούσε να κρύψει ότι μπορούσε. Και για «να ψάξει» θα πει πως δεν φαινόταν το κάτω μέρος του αγάλματος και χρειαζόταν να βγούν τα χώματα και οι πέτρες που το έκρυβαν. Δεν άργησε να το βρει. Έγινε μια προσπάθεια να προσαρμοστούν τα δύο μέρη του αγάλματος, μα έλειπε ένα κομμάτι από τη μέση.

Όταν φάνηκε η βαθιά τρύπα, ο Κεντρωτάς σκύβει και βλέπει κάτι μάρμαρα να ασπρίζουν. Πίσω του όμως είναι οι τρεις Γάλλοι. Καταλαβαίνει πως αυτά που βρήκε έχουν αξία και θέλει να τα κρύψει σκεπάζοντάς τα με χώματα. [...] Ο Βουτιέ δεν κατάλαβε την πονηριά του Έλληνα χωρικού και γράφει:«Είχε ανακαλύψει το επάνω μέρος ενός αγάλματος, σε πολύ κακή κατάσταση και αφού δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή του, ετοιμαζόταν να το ξανασκεπάσει με γκρεμίδια».

Χρειάστηκαν καινούργιες παροτρύνσεις του Βουτιέ και πολλά ψαξίματα για να βρεθεί, μέσα στα χώματα και τις πέτρες, κι αυτό το κομμάτι. Και τότε ο Βουτιέ μπόρεσε και έστησε το άγαλμα.Δεν γράφει αν το στήσιμο έγινε μέσα στην τρύπα ή έξω από αυτή, στην επιφάνεια του εδάφους. Το κάτω μέρος του αγάλματος, πολύ βαρύ, πάνω από 500 κιλά, δύσκολα θα μπορούσαν να το ανεβάσουν στην επιφάνεια οι τρεις, ο Κεντρωτάς και οι δύο ναύτες, ή οι τέσσερις αν βοηθούσε κι ο Βουτιέ. [...] Ο Βουτιέ αμέσως μετά έτρεξε στην Πλάκα, να ειδοποιήσει τον Μπρεστ για την αποκάλυψη, και στο πλοίο του, την Εσταφέτ να πάρει το λεύκωμα και τα μολύβια του, για να σχεδιάσει το άγαλμα.

Όσο έλειπε ο Βουτιέ, ο Κεντρωτάς εξακολουθούσε να ψάχνει. Έτσι βρήκε τις δυο Ερμές, με κεφάλι νέου και κεφάλι γέρου, καθώς κι ένα κομμάτι μπράτσου, μα τόσο φθαρμένο που δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί.

Όταν ο Βουτιέ γύρισε από το λιμάνι άρχισε να σχεδιάζει το άγαλμα, τα δύο μέρη χωριστά και τις δυο Ερμές. Όση ώρα ο Βουτιέ σχεδίαζε προσπαθούσε να πείσει τον Μπρεστ, που ήταν δίπλα του, να κλείσει αμέσως συμφωνία. Ο Κεντρωτάς ζητούσε μόνο 400 γρόσια. Μα ο Μπρεστ δίσταζε. Έλεγε αναστενάζοντας:«Μα είστε βέβαιος, καλά βέβαιος, πως αυτά τα μάρμαρα αξίζουν τόσα λεφτά; Σας παρακαλώ, μη με κάνετε να ριψοκινδυνέψω τα λεφτά μου».

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Μήλος, το τοπίο κοντά στο σημείο όπου βρέθηκε το άγαλμα της Αφροδίτης. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Τελικά ο Μπρεστ, έπειτα από τις συμβουλές και τις πιέσεις και άλλων Γάλλων Αξιωματικών, που αργότερα είδαν το άγαλμα, απόσπασε από τον Κεντρωτά την υπόσχεση πως δεν θα δώσει σε άλλον το άγαλμα, μέχρι να έλθει η απάντηση του Γάλλου Πρεσβευτή από την Πόλη, στον οποίον έγραψε ο Μπρεστ, μέσω του Γενικού Προξένου στη Σμύρνη, του Πιερ Νταβίντ.

Από την πρώτη στιγμή η ανακάλυψη του ωραίου αγάλματος διαδόθηκε στην μικρή κοινωνία της Μήλου. Ένας πρόκριτος, ο Ιάκωβος Ταταράκης[...] προσπαθούσε να σταματήσει τις διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους. Έλεγε στον Κεντρωτά πως ο πρίγκιπας Μουρούζης, Δραγουμάνος του Τουρκικού Στόλου, του είχε αναθέσει να αγοράζει κάθε αρχαίο που θα βρισκόταν στη Μήλο και να του το στέλνει στην Πόλη. Οι φοβέρες του προκρίτου έπιασαν τόπο. Δεν χρειαζόταν και πολλά για να τρομοκρατηθεί ένας ραγιάς, όπως γράφει ο Βουτιέ, που κατεβαίνει στο πλοίο του για να παρακινήσει τον κυβερνήτη του, τον Ρομπέρ, να φύγουν αμέσως για την Πόλη για να αναφέρουν σχετικά στον Πρεσβευτή, τον μαρκήσιο ντε Ριβιέρ[....]

Ο Κεντρωτάς, έπειτα από τις συζητήσεις με τους Γάλλους και μετά την επέμβαση του Ιάκωβου Ταταράκη, κατάλαβε πως το άγαλμα είχε μεγάλη αξία και φρόντισε να το εξασφαλίσει μέχρι να δει τι θ' απογίνει. Μεταφέρει το επάνω μέρος στο [σταβλο] του, που ήταν εκεί κοντά. [ ...]Το άγαλμα δεν ήταν, έτσι απλά, δύο μέρη και ένα κομμάτι της μέσης. Είχε αποσπασθεί ο κότσος των μαλλιών, όπως γράφει ο Βουτιέ. Το ενδιάμεσο κομμάτι δεν ήταν ένα αλλά τέσσερα. Ήταν ακόμα το κομμάτι της παλάμης που κρατά το μήλο και ένα κομμάτι αριστερού βραχίονα,[...]Έτσι το άγαλμα της Αφροδίτης βρέθηκε σε επτά κομμάτια, και αυτά, συναρμολογημένα, το απαρτίζουν από το 1821. [...] Αυτή είναι η ιστορία της ανακάλυψης της Αφροδίτης της Μήλου, από τον Γεώργιο Κεντρωτά ή Μποτόνη, στις 8 Απριλίου 1820[...]

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Εργασίες αναστύλωσης αρχαίου θεάτρου που βρίσκεται κάτω από το χωράφι όπου ο Γιώργος Κεντρωτάς ανακάλυψε το άγαλμα. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

"Tο αρχαίο θέατρο, το οποίο θεωρήθηκε αρχικά ρωμαϊκό κατασκεύασμα του 1ου αιώνα μ.Χ, εντοπίστηκε το 1735 από τον Ιησουίτη Nicolas Sarrabat, σε μία εντυπωσιακή θέση πάνω από τον παραθαλάσσιο οικισμό του Κλήματος. Αρχικά βρέθηκαν μόνο οι εννέα πρώτες σειρές εδωλίων. Σήμερα όμως έχει βρεθεί και το προγενέστερο ελληνιστικό τμήμα του (3ος αι. π.Χ.). Ο γερμανός αρχαιολόγος και αρχιτέκτονας Carl Haller έφτασε στη Μήλο τον Αύγουστο του 1816, ύστερα από εντολή του διαδόχου του βαυαρικού θρόνου Λουδοβίκου Α΄ και διενήργησε δύο ανασκαφές με σημαντικά ευρήματα. Ο χώρος του αρχαίου θεάτρου, ύστερα από διάφορα κρούσματα κλοπών και καταστροφών, αγοράστηκε από τον Λουδοβίκο Α΄, ο οποίος, ως βασιλιάς της Βαυαρίας, επισκέφτηκε το νησί το 1836 μαζί με τον γιο του Όθωνα. Σήμερα σώζονται τα θεμέλια της σκηνής, η ορχήστρα και 7 σειρές μαρμάρινων εδωλίων, που μπορούν να χωρέσουν περίπου 700 θεατές. Σίγουρα όμως η χωρητικότητα του θεάτρου ήταν πολύ μεγαλύτερη, μιας και τα εδώλια του κοίλου συνεχίζονταν αρκετά ψηλότερα. (Wikipedia).

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Κάπως έτσι θα έμοιαζε η Αφροδίτη της Μήλου στο χωράφι του Γιώργου Κεντρωτά... Στο αρχαιολογικό χώρο του Skupi, κοντά στο Βαρδάρη και σε μικρή απόσταση από τα Σκόπια, βρέθηκε το 2008 ένα άγαλμα της Αφροδίτης από παριανό μάρμαρο που χρονολογείται από το 2ο αιιώνα μ.Χ. Τοποθετημένο σε κεντρικό σημείο μιας αίθουσας ρωμαικών λουτρών, είχε θαφτεί κάτω από τα συντρίμια της αψίδας του οικοδομήματος. 'Hταν ωστόσο πολύ καλά διατηρημένο, με εξαίρεση τα πόδια και μικρά τμήματα των χεριών (κατά τη συνέχιση των ανασκαφών το 2009, βρέθηκαν τμήματα της δεξιάς κνήμης καθώς και το αριστερό χέρι). Το συγκεκριμένο άγαλμα ανήκει στο είδος της "σεμνής Αφροδίτης". Βλ. utrinski, mav.mk, macedoniaonline.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
H "σεμνή Αφροδίτη" των Μεδίκων, αντίγραφο ενός ελληνικού χάλκινου αγάλματος που αποδίδεται σε μαθητή του Πραξιτέλη.

"Η Αφροδίτη των Μεδίκων, ένα από τα διασημότερα κλασικά αγάλματα της συλλογής Ουφίτσι της Φλωρεντίας, υπήρξε όπως προκύπτει πολύ πιο... σέξι όταν πρωτοκατασκευάστηκε, πριν περίπου δύο χιλιετηρίδες.

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την χημική ανάλυση του αγάλματος της ελληνιστικής εποχής, το οποίο - όπως και τα περισσότερα αρχαία αγάλματα - φαίνεται πως ήταν περίτεχνα «μακιγιαρισμένο» και στολισμένο με χρυσά κοσμήματα, σαν πραγματική γυναίκα. Η ενδελεχής εξέταση του αγάλματος έδειξε ότι τα χείλη της μαρμάρινης θεάς του έρωτα ήταν βαμμένα με κατακόκκινη μπογιά, ενώ τα μαλλιά της ήταν στολισμένα με λεπτά φυλλα χρυσού και χρυσομπογιά κι από τα αυτιά της κρέμονταν μεγάλα χρυσά σκουλαρίκια.

Η ανάλυση έδειξε μάλιστα πως το αρχαίο «μακιγιάζ» της θεάς δεν σβήστηκε από τον πανδαμάτορα χρόνο, αλλά από τους Ιταλούς αρχαιολόγους που «επενέβησαν» για την αποκατάσταση του αγάλματος, μετά την επιστροφή του στην Ιταλία το 1815, και φρόντισαν να το λευκάνουν με βάση τα κλασικά πρότυπα της εποχής. Υπενθυμίζεται πως το υπέροχο άγαλμα εκλάπη μαζί με άλλους θησαυρούς από τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη, αλλά επεστράφη στη Φλωρεντία μετά την ήττα του τελευταίου στο Βατερλό.

Να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο άγαλμα, αντίγραφο αρχαιότερου ελληνικού ορειχάλκινου αγάλματος της κλασικής εποχής, θεωρείτο άκρως σκανδαλιστικό, καθώς συνδυάζει το γυμνό με μια επίφαση σεμνότητας, καθως η θεά σπεύδει να καλύψει τα εκτεθειμένα της απόκρυφα: αυτός είναι και ο λόγος, σύμφωνα με τον θρύλο, που το άγαλμα «εξορίστηκε» το 1667 από την Ρώμη στην Φλωρεντία, καθώς ο πάπας εκτιμούσε ότι οδηγούσε τους πιστούς στην ακολασία!

Το βέβαιο είναι ότι εκατοντάδες περιηγητές και ποιητές του 17ου και 18ου αιώνα, με διασημότερο όλων τον λόρδο Βύρωνα, εξύμνησαν το (έγχρωμο, ακόμη) άγαλμα ως το πιο «αληθινό» και ερωτικό γυναικείο γυμνό σε ολόκληρη την Ιταλία...

Αποψη που μάλλον ενστερνίστηκε στην εποχή του και ο μεγάλος ζωγράφος Σάντρο Μποτιτσέλι, που αντέγραψε την ντροπαλή κίνηση της θεάς στον περίφημο πίνακα του «Η Γέννηση της Αφροδίτης». (Βήμα 07/03/2012).

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Αφροδίτη του Λούβρου. Hamiaux, M., Les Sculptures grecques, II, Paris, 1998. Βλ. Wikimedia Commons.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Ο Χρόνος δείχνει τα ερείπια που φέρνει και τα αριστουργήματα που επιτρέπει μετά να ανακαλυφθούν (1822). Τοιχογραφία του Jean-Baptiste Mauzaisse στο ταβάνι της αίθουσας των κοσμημάτων, Μουσείο του Λούβρου. Βλ. Wikimedia Commons.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
La Primavera (Άνοιξη), 1478, έργο του Sandro Botticelli. 'Οι τρεις Χάριτες χορεύουν, η νύμφη Χλωρίς μοιράζει λουλούδια κι αιχμαλωτίζεται από τον Ζέφυρο, ενώ η Αφροδίτη καλείται από τον 'Ερωτα να γνωρίσει νέες ερωτικές περιπέτειες. Μόνο ο Ερμής (ως ψυχοπομπός που μεταφέρει στον κάτω κόσμο τη ψηυχή όσων έχασαν τη ζωή τους στον κάτω κόσμο) φαίνεται ανεπηρέαστος. Ξέρει ότι ο θάνατος δεν ενδιαφέρειται για εποχές. Βλ. shmoop.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Clotilde στο παράθυρο και Η Clotilde θορώντας την Αφροδίτη της Μήλου, δύο έργα του ισπανού ζωγράφου Joaquín Sorolla y Bastida. Βλ. oceansbridge και ormulatv.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Αριστ., η "επίσημη" αφίσα του Μουσείου του Λούβρου. Βλ. e-Bay. Δεξ., "σχέδιο του Jean-Baptiste-Joseph Debay του 1821, όπου ακόμα δεν είχε εξαφανιστεί η χάραξη της υπογραφής του γλύπτη στην βάση. Ο Debay είχε αντιγράψει τέλεια τα κεφαλαία ελληνικά γράμματα και έγραφε από κάτω στα γαλλικά ότι το έργο βρέθηκε το Φεβρουάριο του 1820 στη Μήλο και δωρήθηκε στο βασιλιά το Μάρτιο του 1821 από τον πρεσβευτή του στην Κωνσταντινού, τον Marquis de Rivière." (Wikipedia).

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Στερεοσκοπική φωτογραφία της Αφροδίτης της Μήλου. Καρτ ποστάλ Delcampe.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η αίθουσα του Μουσείου του Λούβρου όπου ήταν τοποθετημένη η Αφροδίτη της Μήλου από το 1848 ώς το 1934. Βλ. Jezebel.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Καρτ ποστάλ Delcampe.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Προετοιμασίες στο Λούβρο για τη διαφύλαξη και τη "φυγάδευση" της Νίκης της Σαμοθράκης και της Αφροδίτης της Μήλου λίγες μέρες πριν την κήρυξη του πολέμου. Βλ. frenchantiques και arttattler.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Καρτ ποστάλ Delcampe.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Αριστ., Η Αφροδίτη και ο 'Αρης, πρασπάθεια αναπαράστασης του αρχαίου γλυπτού από τον γερμανό γλύπτη Melchior Anton zur Straßen. Βλ. e-Bay και καρτ ποστάλ Delcampe.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Καρτ ποστάλ Delcampe.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Jayne Mansfield ατο Λούβρο, μπροστά στην Αφροδίτη της Μήλου (1956). Φωτ. Marilyn Silverstone/Magnum. Βλ. Consuming Greek Antiquity, kvetchlandia".

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
One Touch of Venus (1948), μουσική κωμωδία του William A. Seiter, με τους Robert Walker και Ava Gardner (Venus). Η μουσική ήταν του Kurt Weil. Βλ. conelcineenlostalones, imdb.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
H Ava Gardner φωτογραφίζεται για την προώθηση της ταινίας. Βλ. doctormacro και Support Forums.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Ava Gardner. Βλ. Dsata, Googleimages, Squidelectronicsq.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Marlene Dietrich στην ταινία Blonde Venus (1932) του Josef von Sternberg. Βλ. Etsy και Walterfilm.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Marlene Dietrich, Blonde Venus. Φωτ. Εverett. Βλ. fineartamerica.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Αμερικανίδα ηθοποιός Clara Bow. Βλ. Dsata και Vintage Venus.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
The American Venus (1926), του Frank Tuttle. Βλ. Inherited Values.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
The American Venus. Βλ. retroadv.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Louise Brooks σε σκηνές της ταινίας The American Venus. Βλ. ana-lee live journal, liveauctioneers, silenthollywood.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
La Venere di Cheronea (Goddess of Love, 1957). Αμερικανική ταινία των Fernando Cerchio και Viktor Tourjansky.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Julie Adams. Βλ. Colección Ciencia Ficción και venusenme.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Joan Crawford. Αριστ., φωτογραφία της Ruth Harriet Louise. Βλ. filmsofcrawford και Dsata.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Rita Hayworth. Βλ. Dsata και tumview.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Francine York ως Αφροδίτη στην ταινία Bewitched (1971). Βλ. francineyork και fanpix.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Black Venus (1983), ισπανο-αμερικανική ταινία του Claude Mulot. Βλ. cinemastore και Tom Chantrell Posters.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Anita Ekberg στην ταινία Screaming Mimi (Die Blonde Venus, 1958) του γερμανού σκηνοθέτη Gerd Oswald.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
The Dreamers (2003), του Bernardo Bertolucci, με τους Michael Pitt, Louis Garrel και Eva Green. Βλ. apunkachoice.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Η Eva Green, ως Αφροδίτη (με μαύρα γάντια ) στην ταινία The Dreamers. Βλ. toutlecine.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Kylie Minogue, Aphrodite (2010). Βλ. culturebully και Onpoponandon.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Mighty Aphrodite (1995) του Woody Allen. Βλ. Anxious Swann και kapook.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Μικρές Αφροδίτες (1963), του Νίκου Κούνδουρου, σε σενάριο του Βασίλη Βασιλικού (βραβείο σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βερολίνου το 1963). Βλ. alexandra.ahlamontada και buycdnow.

Η μέρα που ένας γεωργός στη Μήλο έβγαλε απ΄το χώμα την Αφροδίτη Facebook Twitter
Μικρές Αφροδίτες. Βλ. Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 19.6.2018

Αρχαιολογία & Ιστορία
2
Σπύρος Στάβερης

Σπύρος Στάβερης

Ο Σπύρος Στάβερης είναι φωτογράφος. Υπεύθυνος φωτογραφίας της LIFO από το πρώτο τεύχος της. Στο LIFO.gr διατηρεί την προσωπική στήλη A/Λ/Μ/Α/Ν/Α/Κ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί είναι τόσο σημαντική η Νεκρόπολη του Φαλήρου;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Γιατί είναι τόσο σημαντική η Νεκρόπολη του Φαλήρου;

Ποιοι ήταν οι «Δεσμώτες του Φαλήρου» και ποιοι οι «Αποτυμπανισμένοι»; Μία παλαιότερη και άκρως κατατοπιστική συνέντευξη της υπευθύνου της ανασκαφής, δόκτωρ Στέλλας Χρυσουλάκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους

Η Ελένη Μπάνου, επικεφαλής της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πόλης των Αθηνών, σχεδόν πάντα συνηγορεί στις αρνητικές γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ για την παραχώρηση αρχαιολογικών χώρων για εμπορικούς σκοπούς. Εξηγείται και επαυξάνει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΠΕΜΠΤΗ 23/06 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ - Η σκοτεινή υπόθεση της δολοφονίας του Ιούλιου Καίσαρα

Ηχητικά Άρθρα / Η σκοτεινή υπόθεση της δολοφονίας του Ιούλιου Καίσαρα

Για αιώνες ολόκληρους υπήρχαν αρκετές πτυχές στην ιστορία της δολοφονίας του Ιούλιου Καίσαρα που δεν είχαν αποκαλυφθεί. Αυτό που είναι ευρέως γνωστό είναι ότι δύο Ρωμαίοι γερουσιαστές, ο Βρούτος και ο Γάιος Κάσιος, οργάνωσαν τη δολοφονία του, αλλά αυτό είναι μόνο ένα μέρος της αλήθειας.
M. HULOT
Juliette de La Genière

Απώλειες / Juliette de La Genière: Μια σπουδαία αρχαιολόγος, μια αντισυμβατική προσωπικότητα

Η αρχαιολόγος Ντόρα Βασιλικού γράφει για τη συνάδελφό της Juliette de La Genière, εξέχουσα προσωπικότητα στον κλάδο, ελληνίστρια με μεγάλο έργο αναγνωρισμένο διεθνώς, που πέθανε πριν από λίγες μέρες.
ΝΤΟΡΑ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ 19/06 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Τι χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες για αυτοάμυνα, πριν από 100 χρόνια, στις σεξουαλικές επιθέσεις;

Ηχητικά Άρθρα / Τι χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες για αυτοάμυνα, πριν από 100 χρόνια, στις σεξουαλικές επιθέσεις;

Σε μια εποχή που η «σεξουαλική παρενόχληση» δεν υπήρχε καν στο λεξικό, υπήρχε ένα γυναικείο αξεσουάρ που διασφάλιζε τη σωματική ακεραιότητα των γυναικών.
THE LIFO TEAM
ΠΕΜΠΤΗ 16/06- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Κάτω από τις περισσότερες εκκλησίες της Αθήνας βρίσκονται τα ερείπια ενός αρχαίου ναού

Ιστορία μιας πόλης / Κάτω από τις περισσότερες εκκλησίες της Αθήνας βρίσκονται τα ερείπια ενός αρχαίου ναού

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιάννη Θεοχάρη, αρχαιολόγο με ειδίκευση στη βυζαντινή αρχαιολογία, για τους αρχαίους ναούς της Αθήνας οι οποίοι μετατράπηκαν σε εκκλησίες.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
02/06 ΠΕΜΠΤΗ - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Γεωμετρικός Ωρωπός: Η Ομηρική Γραία της Ιλιάδας

Ιστορία μιας πόλης / Γεωμετρικός Ωρωπός: Η Ομηρική Γραία της Ιλιάδας

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξαδρο Μαζαράκη-Αινιάνα, καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας και διευθυντή του Εργαστηρίου Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, για τις ανασκαφές στον Ωρωπό και όλα όσα έφεραν στο φως.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το Μουσείο Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Μουσείο Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα

Η επαναλειτουργία του Εθνικού Μουσείου του Μεσαίωνα της Γαλλίας αυτή την άνοιξη μοιάζει με αναγέννηση. Το Musée de Cluny (Μουσείο Κλινί) ήταν ένα από τα λίγα γαλλικά εθνικά μουσεία στα οποία δεν είχαν γίνει σημαντικές ανακαινίσεις μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγαμέμνων Τσελίκας: «Οι Έλληνες μάθαιναν γράμματα και στην περίοδο της Τουρκοκρατίας»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγαμέμνων Τσελίκας: «Οι Έλληνες μάθαιναν γράμματα και στην περίοδο της Τουρκοκρατίας»

Ο Αγαμέμνων Τσελίκας, ένας από τους κορυφαίους παλαιογράφους του κόσμου, μιλάει για τη σημασία της παλαιογραφίας και διαλύει όλους τους μύθους για την αγραμματοσύνη των Ελλήνων από την Άλωση μέχρι την Επανάσταση, με αφορμή την έκθεση του ΜΙΕΤ στο παλιό Χρηματιστήριο.
M. HULOT
Σε ένα συμπόσιο της Αρχαίας Αθήνας, με κρασί και ολονύχτια συζήτηση

Ηχητικά Άρθρα / Σε ένα συμπόσιο της Αρχαίας Αθήνας, με κρασί και ολονύχτια συζήτηση

Στην Αθήνα της Κλασικής Περιόδου μια βραδινή έξοδος σήμαινε οινοποσία και ολονύχτια συζήτηση στο σπίτι ενός φίλου. Αυτές οι βραδιές ονομάζονταν συμπόσια, με την έμφαση στην κοινή οινοποσία.
THE LIFO TEAM
Ο αρχαιολογικός και ο προσωπικός κόσμος του Ερρίκου Σλίμαν σε μια μεγάλη έκθεση στο Βερολίνο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ερρίκος Σλήμαν: Οι άγνωστες πτυχές της ζωής του αρχαιολόγου σε μια μεγάλη έκθεση στο Βερολίνο

Ο Ερρίκος Σλήμαν είναι γνωστός ως ο άνθρωπος που ανακάλυψε την Τροία, αλλά ήταν πολλά περισσότερα: επιχειρηματίας, κοσμοπολίτης και συγγραφέας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι όχι και τόσο φωτεινές πτυχές της αθηναϊκής δημοκρατίας

Ιστορία μιας πόλης / Οι όχι και τόσο φωτεινές πτυχές της αθηναϊκής δημοκρατίας

Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Ανδρονίκη Μακρή, διδάκτορα Αρχαίας Ιστορίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, για το μεγαλείο και τις ατέλειες της αθηναϊκής δημοκρατίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Τον Μάρτιο του 2020 εκδόθηκε στο Παρίσι "Το αίνιγμα της Αφροδίτης της Μήλου" από τον απόγονο του Πρίγκηπα Μουρούζη που το 1820 ήταν ο Δραγουμάνος του Οθωμανικού Στόλου. Εκδόσεις "του Αρχιπελάγους", συγγραφέας Κωνσταντίνος Μουρούζης.“L’énigme de la Vénus de Milo” par Constantin Mourousy, éditions, l'Archipel.

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ