Ο κύβος ερρίφθη

Ο κύβος ερρίφθη Facebook Twitter
9

Καταρχήν θέλω να σας ευχαριστήσω όλους θερμά για τη συμμετοχή σας στην απάντηση του γρίφου της προηγούμενης ανάρτησης.

Πράγματι, όπως μάντεψαν οι περισσότεροι, τα δύο αντικείμενα ήταν ένα ζευγάρι ζάρια.

Ο σχεδιασμός τους είναι τόσο ασυνήθιστος και θα έλεγα μοντέρνος, ώστε βρίσκω πολύ λογικές και πραγματικά ευφάνταστες πολλές από τις υποθέσεις που διατυπώσατε και που επί το πλείστον εξ όσων παρατήρησα κινούνται στο χώρο των αντικειμένων σπιτιού (αλατοπιπεριέρα, θήκη για οδοντογλυφίδες, μολυβοθήκες, βιβλιοστάτες, κλπ.). Έτσι, με έναν περίεργο τρόπο, νομίζω ότι οι λάθος απαντήσεις είχαν ένα δικό τους ενδιαφέρον.

Πρέπει επίσης να αναγνωρίσω σε όσους δεν μάντεψαν σωστά ότι υπήρχε ένα σημαντικό εμπόδιο: η έλλειψη κλίμακας, που αν ήταν σαφής θα οδηγούσε μάλλον σε άλλες εκτιμήσεις.

Σας αποκαλύπτω λοιπόν ότι τα δύο αυτά αντικείμενα είναι μικρότατα: έχουν ύψος 1,3 εκ. και πλάτος 1 εκατοστό. Είναι φτιαγμένα από ασήμι και ανήκουν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου.

Αυτού του τύπου τα ζάρια που έχουν σχήμα καθιστής ανθρώπινης μορφής είναι πολύ σπάνια. Η θέση των χεριών εξυπηρετούσε την σταθεροποίηση του ζαριού κατά την πτώση του. Οι αριθμοί σημειώνονταν με γραπτές ερυθρές στιγμές και οπές στις διαθέσιμες επιφάνειες.

 

Το Βρετανικό Μουσείο διαθέτει άλλο ένα ζεύγος αυτού του τύπου από χαλκό κι ένα ακόμη μεμονωμένο από ασήμι με μαύρες κηλίδες.

 

 

Το ένα εκ των δύο χάλκινων ζαριών που βρέθηκαν στη Γαλλία. 1ος-2ος αι. μ.Χ. 

 

 

Οι Ρωμαίοι αγαπούσαν πολύ το παιχνίδι με τα ζάρια. Στοιχημάτιζαν χρήματα και έστηναν το παιχνίδι τους ευκολότατα ανά πάσα στιγμή και οπουδήποτε, αφού δεν χρειάζονταν παρά μόνο αυτά! Μάλιστα παραδίδεται ότι φανατικότατος του παιχνιδιού υπήρξε ο ίδιος ο αυτοκράτορας Κλαύδιος που έγραψε για τα ζάρια κι ένα βιβλίο.

 

Ρωμαϊκό ψηφιδωτό από το Εl Djem στην Τυνισία, 3ος αι. μ.Χ.

 

Εκτός από τον σπάνιο τύπο που είδαμε, υπήρχε και ο γνωστός σήμερα εξαεδρικός αλλά και ένας ακόμη πολυεδρικός τύπος με 14 ή 20 πλευρές.

 

Εικοσάεδρο ζάρι από ορυκτό κρύσταλλο, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Πολυεδρικό ζάρι με γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου στις πλευρές του από το Α ως το Υ, 1ος αι. μ.Χ.

 

Ζάρι από ορεία κρύσταλλο, όμοιο με τα σημερινά, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν, iacta alea est, όπως κατά τον Σουητώνιο είπε ο Ιούλιος Καίσαρας διαβαίνοντας τον Ρουβίκωνα το 49 π.Χ.

 

Και το δώρο που υποσχέθηκα; Λοιπόν εδώ παραδέχομαι ότι έκανα κι εγώ ένα μικρό παιχνίδι για να κεντρίσω το ενδιαφέρον σας. Το δώρο απευθύνεται σε όλους τους αναγνώστες της στήλης, νικητές της πρόκλησης και μη και ελπίζω ότι δεν θα σας απογοητεύσει.


Σας αποκαλύπτω τον σύνδεσμο για 362 δωρεάν καταλόγους του Metropolitan Museum of Art, που μπορείτε να τους βρείτε ΕΔΩ.
Όλα τα βιβλία αυτά είναι πλέον εξαντλημένα αλλά όχι χαμένα. Μπορείτε να τα χαρείτε, να τα κατεβάσετε ελεύθερα και να τα απολαύσετε. 

Η θεματολογία τους είναι τεράστια και καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα της τέχνης, όχι μόνο της αρχαίας. Από την Αφρική ως την Αμερική και την Κίνα. Υπέροχα λευκώματα δυτικής ζωγραφικής. Αξίζει να αφιερώσετε χρόνο να τα δείτε!

 

Μερικά παραδείγματα, δειγματοληπτικά, που αφορούν αρχαία τέχνη:

 

Η τέχνης της Αρχαίας Αιγύπτου (πηγές για εκπαιδευτικούς)

 

Αρχαία Κινεζική Τέχνη 

 

Το έτος Ένα. Τέχνη του Αρχαίου Κόσμου σε Δύση και Ανατολή

 

Η Δόξα του Βυζαντίου 

 

Ελπίζω να ενθουσιαστείτε κι εσείς!

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σωτήρης Ριζάς: «Δεν διδασκόμαστε σωστά την Ιστορία μας»

Βιβλίο / Σωτήρης Ριζάς: «Η απόβασή μας στη Σμύρνη ήταν μια ατυχής επιλογή»

Εκατό χρόνια μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο διευθυντής ερευνών στο Κέντρο Έρευνας Ιστορίας Νεότερου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών εξηγεί πώς φτάσαμε από τον θρίαμβο στην εθνική τραγωδία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόηχοι κλονισμένου μεγαλείου ανάμεσα στα γλυπτά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εθνική Γλυπτοθήκη: Απόηχοι κλονισμένου μεγαλείου ανάμεσα στα γλυπτά

Μια συναρπαστική περιήγηση στις εγκαταστάσεις της Εθνικής Γλυπτοθήκης και μια συζήτηση με την επιμελήτρια Τώνια Γιαννουδάκη για την περιπετειώδη ιστορία της συλλογής του ιδρύματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χούντα, καταστολή, αντίσταση και πολιτική βία

Ο επόμενος κόσμος / Χούντα, καταστολή, αντίσταση και πολιτική βία

Ο Θοδωρής Αντωνόπουλος συζητά με τον ιστορικό Πολυμέρη Βόγλη για τη σημασία της επετείου του Πολυτεχνείου με έναυσμα το τελευταίο του βιβλίο του όπου φωτίζει μια εν πολλοίς άγνωστη και αποσιωπημένη πλευρά της αντίστασης στη δικτατορία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H περιπετειώδης ιστορία των Μαγεμένων ή αλλιώς των «Καρυάτιδων της Θεσσαλονίκης»

Ηχητικά Άρθρα / H περιπετειώδης ιστορία των Μαγεμένων ή αλλιώς των «Καρυάτιδων της Θεσσαλονίκης»

Οι Μαγεμένες, ή «Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης», όπως χαρακτηρίστηκαν επειδή η περιπετειώδης ιστορία τους είναι παρόμοια, είναι ένα μνημείο που καταστράφηκε το 1864 από τον Εμανουέλ Μιλέρ, τον Γάλλο Έλγιν, και από τότε παραμένει ένας από τους θρύλους της πόλης.
M. HULOT
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια ξενάγηση στις πρωτοκυκλαδικές αρχαιότητες που επιστρέφουν στην Ελλάδα

Δύο μήνες μετά την κύρωση της ιστορικής συμφωνίας που προβλέπει τη σταδιακή επιστροφή στην Ελλάδα της συλλογής των 161 αρχαιοτήτων του Αμερικανού συλλέκτη Leonard Stern, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά παγκοσμίως δεκαπέντε από αυτές.
M. HULOT
Νατάσα Λαιμού: Εμείς, οι Τούρκοι και «το έπος του άλλου»

Συνέντευξη / Νατάσα Λαιμού: Εμείς, οι Τούρκοι και «το έπος του άλλου»

Η ιστορικός, τουρκολόγος και επισκέπτρια ερευνήτρια του Kings College εξηγεί πώς βίωσαν και ερμήνευσαν την απόβαση του ελληνικού στρατού οι Τούρκοι και πώς συναντιέται η τουρκική λογοτεχνία με την ελληνική πάνω από τα αποκαΐδια της Σμύρνης των Ελλήνων.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

8 σχόλια
βρε rareware , δεν διάβασες, μάλλον, όοοολο το κείμενο από πάνω. Το δωράκι τελικά το παίρνουμε όοοολοι και θα το βρεις κάνωντας κλικ πάνω στο '' ΕΔΩ'' της προτελευταίας παραγράφου ! άντε και καλό διάβασμα !!ευχαριστούμε πολύ κα Πλιάτσικα :)

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ