Η μοναδική κινηματογραφική εμφάνιση του Μάνου Χατζιδάκι

Η μοναδική κινηματογραφική εμφάνιση του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
0

Η Αγνή του λιμανιού γυρίστηκε στα 1952 από τον σημαντικό σκηνοθέτη Γιώργο Τζαβέλλα και διαπραγματευόταν ένα θέμα αρκετά τολμηρό για την εποχή: Το ερωτικό μπλέξιμο μιας πόρνης με τον ετεροθαλή αδερφό της, θέλοντας έτσι να εκδικηθεί τον πατέρα της που ποτέ δεν την αναγνώρισε, λόγω της κατρακύλας της.

Στο αισθηματικό αυτό δράμα πρωταγωνιστούσαν η Ελένη Χατζηαργύρη και ο Αλέκος Αλεξανδράκης, ενώ βασικούς ρόλους κρατούσαν και οι Ελένη Ζαφειρίου, Γιώργος Γληνός, Άννα Κυριακού, Νίκος Ρίζος, Γιώργος Μούτσιος κ.α.

Ωστόσο, στα credits του cast της ταινίας, τρία ονόματα που δεν υπήρχαν ήταν αυτά του Κώστα Γκουζγκούνη (!), της Μαίρης Πορτοκάλλη, αλλά και του Μάνου Χατζιδάκι!

Αφήνω κατά μέρος τον Γκουζγκούνη - γνωστό ότι προτού περάσει στις ταινίες πορνό, είχε εμφανιστεί σε πολλές και σε καλές μάλιστα στιγμές του εγχώριου κινηματογράφου - και πηγαίνω κατ' ευθείαν στην Πορτοκάλλη και στον Χατζιδάκι.

Η Μαίρη Πορτοκάλλη υπήρξε ερμηνεύτρια του λεγόμενου ελαφρού τραγουδιού των δεκαετιών 1940 και ΄50. Δεν κατάφερε ποτέ να γίνει καλλιτέχνιδα διαμετρήματος Δανάης ή Στέλλας Γκρέκα, λόγου χάριν, αν και εξαιρετικά καλλίφωνη και με αρκετά ηχογραφημένα τραγούδια στο ενεργητικό της. Το 1952, μάλιστα, τη χρονιά που υποδύθηκε μία καμπαρετζού τραγουδίστρια στην Αγνή του λιμανιού, είχε σημειώσει επιτυχία με το αρχοντορεμπέτικο Χαστούκι των Θόδωρου Παπαδόπουλου/ Μίμη Τραϊφόρου - Γιώργου Γιαννακόπουλου.

Η μοναδική κινηματογραφική εμφάνιση του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter

Έμελλε ωστόσο, λόγω της ταινίας του Τζαβέλλα, να ερμηνεύσει ένα από τα ομορφότερα και από τα πιο σπάνια νεανικά τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι. Τίτλος του, Είναι καημός, σε μουσική και στίχους του συνθέτη, και δυστυχώς το μοναδικό δείγμα που έχει διασωθεί είναι αυτό το μικρό απόσπασμα από την ηχητική μπάντα της ταινίας.

Ο Μάνος Χατζιδάκις, πάλι, 27 ετών και αδύνατος όταν γυριζόταν η ταινία, δέχτηκε να κινηματογραφηθεί, χαρίζοντας μας έτσι τη μοναδική εμφάνιση του στο σινεμά, υποδυόμενος τον εαυτό του, έναν μουσικό δηλαδή. Υπάρχει ακόμη μία εμφάνιση του ως...τσέλιγκας στο φιλμάκι που προβαλλόταν κατά τις παραστάσεις της Οδού Ονείρων το 1962, αλλά αυτό σίγουρα δεν αποτελεί κινηματογραφική παρουσία. 

Για την ιστορία να πούμε ότι Τζαβέλλας και Χατζιδάκις θα συνεργάζονταν άψογα και στη θρυλική Κάλπικη λίρα, αν και το ενδιαφέρον πιστεύω έχει να κάνει περισσότερο με το θέμα της Αγνής του λιμανιού και το πώς το προσέγγισε με τη μουσική του ευαισθησία: Διόλου τυχαίο που το 1959 ο Χατζιδάκις θα έγραφε μουσική σε ακόμη ένα κοινωνικό δράμα, αρκετά συγγενές με την ταινία του Τζαβέλλα, τα Ναυάγια της ζωής της Μαρίας Πλυτά με την εκπορνευόμενη Τζένη Καρέζη να ερωτεύεται τον αδερφό της και να επιχειρεί γι'αυτό ν' αυτοκτονήσει.

Η μοναδική κινηματογραφική εμφάνιση του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter

Στην Αγνή του λιμανιού, εκτός από το Είναι καημός, στο οποίο συνόδευε τη Μαίρη Πορτοκάλλη, ο Χατζιδάκις έπαιζε στο πιάνο και τη μελωδία του από το Χάρτινο το φεγγαράκι, που είχε ακουστεί για πρώτη φορά τέσσερα χρόνια πριν στο Λεωφορείον ο Πόθος με το Θέατρο Τέχνης. 

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Μάνος Χατζιδάκις και θα γινόταν 88 ετών. Γι' αυτή την επέτειο γέννησης, που ο ίδιος θα συμπαθούσε περισσότερο απ' την άλλη του θανάτου του, στο Προσκλητήριο θα αναρτηθούν αφιερώματα μεσ' στην ημέρα.

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ