TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ

Πώς οι 'Ελληνες σφουγγαράδες άνοιξαν το δρόμο της υποβρύχιας αρχαιολογίας

Υποβρύχια αρχαιολογία

 

Γαλλικές αποστολές


 

Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Επιχείρηση κατάδυσης του ρομπότ Ocean One στην περιοχή του ναυαγίου της φρεγάτας La Lune (1664). Το ανθρωποειδές ρομπότ Ocean One ετοιμάζεται να βουτήξει στη θάλασσα από το Malraux, το γαλλικό πλοίο αρχαιολογικής εξερεύνησης. © DRASSM

 

1907, έτος μηδέν της υποβρύχιας αρχαιολογίας, ή πώς απλοί σφουγγαράδες κάνουν μια ανακάλυψη που ανοίγει νέους δρόμους στη μελέτη της αρχαιότητας και του θαλασσινού βυθού.

Από τα μολύβδινα παπούτσια...

Το 1907, Έλληνες σφουγγαράδες ανακάλυψαν το ναυάγιο της Mahdia (Τυνησία) σε βάθος 40 μέτρων.

Γιατί "Βαριά πόδια"; Επειδή φορούν παπούτσια που ζυγίζουν 10 έως 20 κιλά το ζευγάρι. Το βάρος τους εξασφαλίζει στους δύτες την κατακόρυφη ισορροπία τους. Όπως όλοι οι δύτες με σκάφανδρο που προηγήθηκαν από τα μέσα του 19ου αιώνα, έτσι και οι ψαράδες της Mahdia καταδύονται για να κερδίσουν τα προς το ζήν, αλλά η ανακάλυψη του ναυαγίου θα σημαδέψει τη ζωή τους και θα περάσουν στην ιστορία.

...στην πρώτη υποβρύχια ανασκαφή

Από το 1907 έως το 1913, ο Alfred Merlin, διευθυντής του τμήματος αρχαιοτήτων της Τυνησίας, διεξάγει αρκετές ανασκαφικές επιχειρήσεις στην περιοχή.

Το πλοίο, που χάθηκε μεταξύ 80 και 70 π.Χ., αποκαλύπτει μία μυθική συλλογή γλυπτών, στοιχείων επίπλων, καθημερινών αντικειμένων και μερικών δεκάδων μαρμάρινων κιόνων. Συνολικά, πρόκειται για ένα εντυπωσιακό φορτίο που υποδηλώνει ότι το πλοίο, το οποίο ξεκίνησε από τον Πειραιά, επρόκειτο να παραδώσει ελληνικά έπιπλα και έργα τέχνης σε έναν πλούσιο ιδιοκτήτη στη Ρώμη.

Το ναυάγιο της Mahdia εξακολουθεί να μαγεύει τους αρχαιολόγους. Μετά την εφεύρεση του αυτοδύναμου σκαφάνδρου το 1943, διάφορες ομάδες συνέχισαν να μελετούν το ναυάγιο μέχρι το 1993, όταν Γερμανοί και Τυνήσιοι ειδικοί πραγματοποίησαν ένα μεγάλο έργο αποκατάστασης των αντικειμένων που ανασύρθηκαν. Χάρη στην επιμονή των αρχαιολόγων, μπορούμε σήμερα να τα θαυμάσουμε στο Μουσείο Bardo στην Τύνιδα.

Grands sites archéologiques (archeologie.culture.gouv.fr)


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
'Ενας δύτης με "βαριά πόδια" ανεβαίνει στο καΐκι με τη βοήθεια συναδέλφων του. © ARCHIVES MUSÉE DU BARDO


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Οι 'Ελληνες δύτες της Mahdia, 1909. © ARCHIVES MUSÉE DU BARDO


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Η αντλία που τροφοδοτεί τα σκάφανδρα με τα "βαριά πόδια", 1909. © ARCHIVES MUSÉE DU BARDO


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Οι πρωτοπόροι των γαλλικών αποστολών. Αριστερά, ο διάσημος εξερευνητής των θαλασσινών βυθών Jacques-Yves Cousteau. © D.R.


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Το ναυάγιο εμφανίζεται μέσα από το σκοτάδι. Άποψη της θέσης του από ένα ROV (Remotely Operated underwater Vehicle), την οποία φωτίζουν τα φώτα ενός δεύτερου ROV... © ROV:FONDS DRASSM


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Γενική άποψη ενός ναυαγίου στην Κορσική (1527). Ανασκαφή της Mortella 3. © CHRISTOPH GERIGK:FONDS DRASS


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Το σόναρ πολλαπλών ακτίνων, στερεωμένο κάτω από το κύτος του André Malraux, δίνει μια συνολική εικόνα ενός αρχαιολογικού χώρου (θέση, προσανατολισμός, κατάσταση διατήρησης). Το ναυάγιο που εμφανίζεται εδώ είναι του Susan B. Anthony, ενός πλοίου που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά στρατευμάτων. © Drassm, 2017


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Ένας πραγματικός λοφίσκος αμφορέων. Το σημείο καταγράφηκε από τις κάμερες που μετέφερε το ROV. Ανασκαφή του Capo Sagro 3 στην Κορσική. © DRASSM


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Καθώς ο αρχαιολόγος τα φέρνει στο φως, τα αντικείμενα που βρέθηκαν στα ναυάγια αριθμούνται και συντηρούνται αμέσως μόλις βγουν από το νερό. © FRÉDÉRIC BASSEMAYOUSSE:FONDS DRASSM


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Το Speedy ROV του LIRMM (Εργαστήριο Πληροφορικής, Ρομποτικής και Μικροηλεκτρονικής του Μονπελιέ) ετοιμάζεται να πιάσει προσεκτικά το αντικείμενο που πρέπει να ανασυρθεί. © FRÉDÉRIC OSADA ET TEDDY SEGUIN:FONDS DRASSM dsc_5149.jpg (1.5


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Το ναυάγιο του Μπρουνέι, μια σχεδόν αδύνατη αποστολή για τους υποβρύχιους φωτογράφους. Λόγω της έλλειψης ορατότητας στο βυθό, συχνά γίνονται απανωτές λήψεις. © FRÉDÉRIC OSADA:FONDS DRASSM


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Δύτες καθαρίζουν το ναυάγιο Ouest-Giraglia 2 στην Κορσική. © TEDDY SEGUIN:DRASS


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Μερικοί από τους 6000 αμφορείς. Αρίθμηση, πλέγμα και κάδρο για τις λήψεις. © ANTOINE CHÉNÉ:DRASSM FUND:CNRS-CCJ-UNIVERSITY OF PROVENCE


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Το 2012, το Γαλλικό Ναυτικό διέθεσε το προσωπικό του και μια στολή Newtsuit στο DRASSM, μια ατμοσφαιρική στολή κατάδυσης που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάθη έως και 300 μέτρα. © FRÉDÉRIC OSADA:TEDDY SEGUIN:DRASSM


Υποβρύχια αρχαιολογία Facebook Twitter
Καθημερινά αντικείμενα στο πλοίο. Πιάτα που ανακαλύφθηκαν στο ναυάγιο του Prophète (1860), ενός μικρού γαλλικού φορτηγού πλοίου. © JEAN_PIERRE JONCHERAY

Αλμανάκ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ