Όταν η Τζένη Βάνου τραγούδησε Μίκη Θεοδωράκη

Όταν η Τζένη Βάνου τραγούδησε Μίκη Θεοδωράκη Facebook Twitter
4

Το 1960 είχε κυκλοφορήσει ο Επιτάφιος του Μίκη Θεοδωράκη και του Γιάννη Ρίτσου, που σηματοδότησε την έναρξη του λαϊκού έντεχνου τραγουδιού, με ερμηνευτή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. Παράλληλα, είχε βγει και η πιο λυρική χατζιδακική κατάθεση στο ίδιο έργο του Θεοδωράκη με τη Νάνα Μούσχουρη.

Αν και η Τζένη Βάνου θεωρείτο τραγουδίστρια του Μίμη Πλέσσα, είναι εντυπωσιακό το πόσο όλοι οι μεγάλοι συνθέτες του καιρού εκείνου αποζητούσαν τη φωνή της για τα τραγούδια τους.

Ήταν η ίδια περίοδος που ο Μίκης Θεοδωράκης παρουσίαζε τραγούδια του εκτός των γνωστών κύκλων, τα λεγόμενα αδέσποτα, σε δίσκους 45 στροφών. Μ' αυτή τη λογική ηχογράφησε το 1962 το Σε ποιο βουνό με την Πόλυ Πάνου, σε στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη, όπως και το Κοιμήσου αγγελούδι μου (Νανούρισμα) με τη Γιώτα Λύδια, σε στίχους του Κώστα Βίρβου, από το έργο Το τραγούδι του Νεκρού Αδερφού.

Είναι σχεδόν βέβαιο πως στη φωνή της Βάνου ο Θεοδωράκης θα βρήκε το αντίπαλον δέος της Μούσχουρη, που είχε διακριθεί με τις συνθέσεις του Χατζιδάκι στα Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού του ΕΙΡ.

Κάλεσε, λοιπόν, την 22χρονη Τζένη Βάνου - ο ίδιος ο Μίκης; κάποιος εταιρειάρχης - παραγωγός; δεν μπορούμε να το ξέρουμε - και της έδωσε δύο καινούργια τραγούδια του.

Το Μη με ρωτάς, όπως διαπιστώνει κανείς ακούγοντας το από το άνωθεν ντοκουμέντο του youtube, ήταν μία υπέροχη μπαλάντα, ιδανική για να ξεδιπλώσει η Βάνου την ουράνια νεανική φωνή της! Οι στίχοι ήταν του Γιώργου Παπακυριάκη.

Το άλλο κομμάτι λεγόταν Αν μ' αγαπάς αγάπη μου, έφερνε πιο πολύ το στυλ του ελαφρού - λαϊκού τραγουδιού της εποχής του, αλλά και την προσωπική σφραγίδα του Θεοδωράκη από τα ήδη γνωστά τραγούδια του, Αν θυμηθείς τ' όνειρο μου και Μυρτιά. Κι εδώ οι στίχοι ήταν του Νίκου Γκάτσου.

Όταν η Τζένη Βάνου τραγούδησε Μίκη Θεοδωράκη Facebook Twitter

Το δισκάκι κυκλοφόρησε από την ετικέτα His Master's Voice της ΕΜΙ το 1961, χωρίς να μπορούμε τώρα να ξέρουμε αν σημείωσε επιτυχία ή όχι. Αυτό που σίγουρα γνωρίζουμε είναι ότι τα προβλήματα με τις εταιρείες δεν σήκωναν περαιτέρω καλλιτεχνικές συναντήσεις του Μίκη Θεοδωράκη και της Τζένης Βάνου. Αυτά τα δύο τραγούδια έμειναν μόνο για να μας θυμίζουν για πάντα πόσο αυτή η τεράστια φωνή υπήρξε εύπλαστο υλικό στα χέρια μεγάλων μαστόρων του ελληνικού τραγουδιού.

4

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Υπεροχη ψωνη, κρυσταλλινη, σε ξεπλενει απο μουσικες χυδαιοτητες και οχι μονο. ας τιμουμε αυτου του ειδους τραγουδιστες και μεγαλους ερμηνευτες οταν ειναι ακομη εν ζωη......για να χαιρονται και οι ιδιοι, οτι η φωνη τους δεν εσβησε στο χρονο.
Και τα δυο τραγούδια είναι υπέροχα ακόμη και σήμερα!Τεράστια φωνή και φαινόταν και πολύ καλός άνθρωπος η Κυρία Βάνου.*Εκείνη την εποχή η κάθε τραγουδίστρια/τραγουδιστής "άνηκε" στον συνθέτη που της έγραφε.Ο Πλέσσας δεν είχε ουσιαστική κόντρα με τον Θεοδωράκη και έτσι τραγούδησε τα τραγούδια του(κάτι που δεν έγινε με τον Χατζηδάκη,ο οποίος της πρότεινε δύο-τρεις φορές να συνεργαστούν και εκείνη αρνήθηκε για να μην "προδώσει" τον Πλέσσα που ήταν ο άνθρωπος που την ανέδειξε- αν και η Κυρία Βάνου πολλές φορές το είχε αναφέρει με τρομερή συστολή όχι για προβολή της (τύπου ολόκληρος Χατζηδάκης με ήθελε)αλλά για να εξηγήσει τους λόγους της άρνησης της και τις λάθος επιλογές της στην καριέρα της)
Ωστόσο η Βάνου ηχογράφησε Χατζιδάκι, το ''Κάπου υπάρχει η αγάπη μου'' το 1959 δίπλα στον Τώνη Μαρούδα και ένα χρόνο αργότερα το ''Γκρίζο γατί'' που πρωτοτραγούδησε η Βουγιουκλάκη. Ενδεχομένως να έχει τραγουδήσει και άλλο Χατζιδάκι σε σποραδικές ηχογραφήσεις.

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ